Oma esittely
Olen jatko-opintoni syksyllä 2020 aloittanut tohtoriopiskelija. Pääaineenani on markkinointi, ja väitöskirjani työnimike on Transforming the Fashion Field: Examining the Role of Cahnge Agents, jossa tutkin miten eri toimijat, kuten vastuullisen muodin sosiaalisen median vaikuttajat sekä (startup-)yritykset toimnnallaan muuttavat ja hajottavat vallitsevia, epäkestäviä instituutioita siten, että muodin kuluttaminen ja tuottaminen siirtyisi kohti kiertotaloutta ja kestävämpää tulevaisuutta.
Työtehtävät
Tutkimus, väitöskirjan edistäminen
Osaamisalueiden kuvaus
Vastuullinen muoti, sosiaalisen median vaikuttajat, Institutionaalinen teoria ja institutionaalinen työ, palveluinnovaatiot, netnografinen tutkimusmenetelmä, ruokahävikki ja kiertotalous, erityisesti muodin ja tekstiilien kontekstissa.
Projektit
Tutkimuskohteet
Muodin ala, sosiaalisen median vaikuttajat, start-up yritykset
Tutkimusyksikkö
Tieteenalat
Markkinointi
Tutkimusrahoitus
Uusimmat julkaisut
“I Do What I Do to Drive Change”: The Social-Symbolic Work of Sustainable Fashion Influencers
Kaivonen, I., Mesiranta, N. & Närvänen, E., 2024, julkaisussa: Fashion Theory - Journal of Dress Body and Culture. 28, 1, s. 85-115Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Framing value propositions in the food waste business: A sociocultural approach
Närvänen, E., Mattila, M., Keränen, J., Kaivonen, I. & Nurminen, M., elok. 2022, julkaisussa: Industrial Marketing Management. 105, s. 211-222Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointi lapsille ja nuorille: Tilanne Suomessa ja pelisääntöjä markkinoinnin säätelyyn
Fogelholm, M., Närvänen, E., Erkkola, M., Lähteenmäki-Uutela, A., Kaivonen, I., Nikkola, A., Sutinen, U.-M. & Uusitalo, L., 2021, Valtioneuvoston kanslia. 127 Sivumäärä (Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja; nro 2021:57)Tutkimustuotos: Tutkimusraportti
Social Media Influencers Educating Consumers on Sustainable Fashion
Mesiranta, N., Närvänen, E., Luukkonen, R. & Kaivonen, I., 2021, Proceedings of the 52nd Annual Conference of the Association for Consumer Research (ACR 2021). Williams Bradford, T., Keinan, A. & Thomson, M. (toim.). Duluth, MN: Association for Consumer Research, s. 87-90 (Advances in Consumer Research; Vuosikerta 49).Tutkimustuotos: Konferenssiartikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu