Mari Pienimäki
Osaamisalueiden kuvaus
Teen ennen kaikkea tutkimusta nuorten kanssa ja nuoriin liittyen (etenkin haavoittuvassa asemassa ja/tai toisen asteen siirtymävaiheessa olevat)
Tutkimusalueita:
-Osallisuustutkimus (mm. toimijuus, vaikuttaminen, voimaantuminen/valtautuminen, inkluusio online/offline)
-Lukutaitotutkimus (medialukutaito, monilukutaito, valokuvanlukutaito)
-Erityiset kasvatukselliset lähestymiset (mediakasvatus, seikkailukasvatus, taidekasvatus)
-Uusimpana alueena: yhteiskuntatieteellinen ympäristötutkimus (mm. kestävä kehitys, luontosuhde)
-Muita tutkimuskohteita: valokuvaus, hyvinvointi, julkisuus
-Intressejä tuleviin tutkimuksiin: metsäsuhde, hiljaisuus, kestävä talous, postmaterialismi, yhdenvertaisuus/eriarvoisuus
*
Keskeisimpiä aineistonkeruun menetelmiäni: toiminta-, kysely- ja haastattelututkimus sekä ns. kanssatutkijuus nuorten kanssa.
Teen mielelläni monitieteistä tutkimusta, kehitystutkimusta ja innovatiivista tutkimusta.
Projektit
Tieteenalat
Mediatutkimus (erit. mediakasvatus), nuorisotutkimus, visuaalisen kulttuurin tutkimus, kasvatustiede ja yhteiskunnallinen ympäristötiede.
Tutkimusrahoitus
Tutkimusura
Dosentti, nykykulttuuri (erit. visuaalinen kulttuuri ja mediakasvatus), Jyväskylän yliopisto
Merkittävimmät julkaisut
Viimeisimpiä julkaisuja:
Pienimäki, M., Colliander, M. & Honkatukia, P. (tulossa 2025) “Intergenerational Learning of Eco-Friendly Behaviour in Family Life from the Perspective of Finnish Youth”. Teoksessa: Repo, K., Tammelin, M. & Eerola, P. (toim.) Families with Children in a Turbulent Era.
Marttila, M. & Pienimäki, M (2024) "Kaupunkilaisnuorten (lähi)luontoon kuuluminen: luonnossa viihtymistä, liikkumista ja lempipaikkoja". Liikunta & Tiede.
Pienimäki, M.; Marttila, M. & Colliander, M. (2021) "Vegenakkeja ja pyöräilyä" – kyselytutkimus kaupungissa asuvien nuorten ympäristökansalaisuudesta. Nuorisotutkimus.
Pienimäki, M. (2020) "Participatory Photography Supporting the Social Inclusion of Migrant Youth". Youth Studies.
Pienimäki, M. & Kotilainen, S. (2020) “Media Education for the Inclusion of Vulnerable Youth. Shades of Democracy 2.0. from Finland”. Teoksessa: Hoechsmann, Michael; Carr, Paul R. & Thésée, Gina (toim.) Education for Democracy 2.0: Global Voices for Critical Media Literacy. Boston & Rotterdam: Sense Publishers.
Pienimäki, M. (2019) “Improving the Wellbeing of At-Risk Youth through Media Participation”. Media Practice and Education.
Ks. laajemmat julkaisutiedot: https://cris.tuni.fi/