Hyppää pääsisältöön

Sanna Ruhalahti

yliopettaja, digivisiokoordinaattori
Soveltavan tutkimuksen keskus
Tampereen ammattikorkeakoulu
sanna.ruhalahti [at] tuni.fi (sanna[dot]ruhalahti[at]tuni[dot]fi)
puhelinnumero+358503437654

Oma esittely

Työskentelen yliopettajana TAMKin Soveltavan tutkimuksen keskuksessa (Applied Reseach Centre, ARC). Koulutukseltani olen filosofian tohtori (Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta/mediapedagogiikka) ja väitöskirjassani tutkin syväosaamista edistäviä oppimisprosseseja digitaalisissa oppimisympäristöissä. Koulutustaustasta löytyy myös restonomin (AMK) ja tradenomin (YAMK) tutkinnot. 

Erilaisissa opetus- ja kehittämistehtävissä olen toiminut vuodesta 1996 alkaen. Tutkivana ja työtään kehittävänä opettajankouluttajana olen toiminut jo lähes parinkymmenen vuoden ajan. Innostun, kun voin tukea opettajia kehittämään opetusta erilaisissa ympäristöissä. Sydäntäni lähellä ovat opettajat myös globaalisti ja olen työskennellyt tiiviimmin mm. vietnamilaisten, brasialalaisten ja Karibian alueen opettajien kanssa.

Vuonna 2025 työnkuvaa värittää uudet alkavat kansainväliset hankkeet.
 

Tällä hetkellä työtehtäviini kuuluu mm.

  • korkeakoulupedagogiikan TKIO-toiminnan edistäminen
  • kansallisen Digivisio 2030 hankkeen koordinointi TAMKissa
  • TAMKin pedagoginen kehittämisohjelma ja osaamismerkein ohjautuva osaamisen kehittäminen
  • Teacher Academyn EduSTA-hankkeessa toimiminen
  • TRIPEDA II opettajien täydennyskoulutus

Nykyiset kehittämis- ja tutkimusintressit:

Korkeakoulupedagogiikka, opettajien osaaminen, syväoppimisen edistäminen, oppimisprosessien muotoilu, dialogiset taidot oppimisyhteisöissä ja verkko-oppiminen (mm. MOOCit, OERit, mLearning, PLE:t, ePortfoliot, digitaaliset avoimet merkit). Viime aikoina olen myös tutkinut opettajien pehmeitä taitoja ja julkaissut aiheesta artikkeleita sekä bloggauksia.l

 

Osaamisalueiden kuvaus

Opetuksen ammattilaisena minua kiinnostaa
 

#ammatillisetopettajat
#korkeakoulupedagogiikka
#oppimisprosessinmuotoilu
#pehmeättaidot
#opettajanosaaminen
#osaamisperustaisuus
#syväoppiminen
#dialogiosaaminen
#dialoginenoppijayhteisö
#digitaalisetosaamismerkit
#oppiminendigitaalisesti
#digitaalisetoppimisympäristöt

 

Tutkimusyksikkö

Soveltavan tutkimuksen keskus

Tutkimusrahoitus

Liikesivistysrahaston konferenssiapurahat vuosina 2024, 2020 ja 2018.

Tutkimusura

Doctoral dissertation

Ruhalahti, S. (2019). Redesigning a Pedagogical Model for Scaffolding Dialogical, Digital, and Deep Learning in Vocational Teacher Education. Acta electronica Universitatis Lapponiensis 257. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-145-3 

Merkittävimmät julkaisut