Sanna Ruhalahti
Oma esittely
Työskentelen yliopettajana TAMKin Soveltavan tutkimuksen keskuksessa (Applied Reseach Centre, ARC). Koulutukseltani olen filosofian tohtori (Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta/mediapedagogiikka) ja väitöskirjassani tutkin syväosaamista edistäviä oppimisprosseseja digitaalisissa oppimisympäristöissä. Koulutustaustasta löytyy myös restonomin (AMK) ja tradenomin (YAMK) tutkinnot.
Erilaisissa opetus- ja kehittämistehtävissä olen toiminut vuodesta 1996 alkaen. Tutkivana ja työtään kehittävänä opettajankouluttajana olen toiminut jo lähes parinkymmenen vuoden ajan. Innostun, kun voin tukea opettajia kehittämään opetusta erilaisissa ympäristöissä. Sydäntäni lähellä ovat opettajat myös globaalisti ja olen työskennellyt tiiviimmin mm. vietnamilaisten, brasialalaisten ja Karibian alueen opettajien kanssa.
Vuonna 2025 työnkuvaa värittää uudet alkavat kansainväliset hankkeet.
Tällä hetkellä työtehtäviini kuuluu mm.
- korkeakoulupedagogiikan TKIO-toiminnan edistäminen
- kansallisen Digivisio 2030 hankkeen koordinointi TAMKissa
- TAMKin pedagoginen kehittämisohjelma ja osaamismerkein ohjautuva osaamisen kehittäminen
- Teacher Academyn EduSTA-hankkeessa toimiminen
- TRIPEDA II opettajien täydennyskoulutus
Nykyiset kehittämis- ja tutkimusintressit:
Korkeakoulupedagogiikka, opettajien osaaminen, syväoppimisen edistäminen, oppimisprosessien muotoilu, dialogiset taidot oppimisyhteisöissä ja verkko-oppiminen (mm. MOOCit, OERit, mLearning, PLE:t, ePortfoliot, digitaaliset avoimet merkit). Viime aikoina olen myös tutkinut opettajien pehmeitä taitoja ja julkaissut aiheesta artikkeleita sekä bloggauksia.l
Osaamisalueiden kuvaus
Opetuksen ammattilaisena minua kiinnostaa
#ammatillisetopettajat
#korkeakoulupedagogiikka
#oppimisprosessinmuotoilu
#pehmeättaidot
#opettajanosaaminen
#osaamisperustaisuus
#syväoppiminen
#dialogiosaaminen
#dialoginenoppijayhteisö
#digitaalisetosaamismerkit
#oppiminendigitaalisesti
#digitaalisetoppimisympäristöt
Tutkimusyksikkö
Tutkimusrahoitus
Tutkimusura
Doctoral dissertation
Ruhalahti, S. (2019). Redesigning a Pedagogical Model for Scaffolding Dialogical, Digital, and Deep Learning in Vocational Teacher Education. Acta electronica Universitatis Lapponiensis 257. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-145-3
Merkittävimmät julkaisut
- Korhonen, A.-M., Brauer, S., & Ruhalahti, S. (2024). Ammatillisen opettajan pedagogisen osaamisen kehittyminen ja sen dokumentointi ePortfolioon. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 26(1), 12–29. https://doi.org/10.54329/akakk.143383
- Heinonen, V. & Ruhalahti, S. (2024). Finnish Delegation at IDB Event: Collaborative Efforts for Education Reform in Latin America and the Caribbean . TAMK international blog.
- Ruhalahti, S., Korhonen, A-M. & Brauer, S. (2024). TRIPEDA II – tutkimusperustaista täydennyskoulutusta kehittämässä . TLC blogi.
- Ruhalahti, S. & Kinnari-Korpela, H. (2024). Digivisio 2030: Mikä tamkilaisia askarruttaa? TAMK blogi.
- Ruhalahti, S., Cuenca, R. & Rieble-Aubourg, S. (2023). Acquiring Socio-emotional Skills through Digital Badge-Driven Learning: A Case Study of Teachers’ Experiences in Barbados and Trinidad and Tobago . Inter-American Development Bank Publications.
- Ruhalahti, S. & Tapani, A. (2023). Oppimislähtöisyys osana pedagogisen osaamisen kehittymistä TAMKissa . TAMK blogi.
- Ruhalahti, S. & Luoto, S. (2023). Carpe Diem: Yhteisöllisesti kohti uuden restonomikoulutuksen toteutuksia . TAMK blogi.
- Ilola, H., Ruhalahti, S. & Tapani, A. (2022). TAMK vahvistaa pedagogisen osaamisen askelmerkkejä . TAMK blogi.
- Brauer, S., Venho, P., Ruhalahti, S., Korhonen, A-M. & Mäkinen, L. (2022). Laatua pedagogiseen suunnitteluun pelaamalla. OAMK Journal.
- Ruhalahti, S., Gil-Carcedo Cabezon, M. & Heinonen, V. (2022). ABC Learning Design Model in the Caribbean Context . TAMK International Blog.
- Ruhalahti, S., Lehto, T., Saarinen,S. & Katto, L. (2021). Identifying higher education first-year students´reported studying experiences during the pandemic . European Journal of Education Studies, 8(8), pp. 1-21.
- Ruhalahti, S., Frangou, S-M., Sanfelice, D., Ho Thi Han, T. & Vasari, P. (2021). A Comparative study of Brazil, Finland and Vietnam: Soft Skills for Adult Educators . European Journal of Education Studies, 8(4), pp. 133-158.
- Ruhalahti, S., Brauer, S. & Korhonen, A.-M. (2021). Kolme väitöstutkimusta uudistamassa ammatillista opettajuutta: Pedagoginen suunnittelu ja osaamisen kehittäminen digitaalisissa oppimisympäristöissä . HAMK Unlimited Journal.
- Korhonen, A.-M., Ruhalahti, S., Lakkala, M., & Veermans, M. (2020). Vocational Student Teachers’ Self-Reported Experiences in Creating ePortfolios. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 7(3), 278–301. https://doi.org/10.13152/IJRVET.7.3.2
- Ruhalahti, S. , Aarnio,H. & Ruokamo, H. (2018). Deep learning evaluation in vocational teacher education: Conducted on the principles of authentic and dialogical collaborative knowledge construction. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 8(2), 22-47. doi.org//10.3384/njvet.2242-458X.188222
Lisää: https://sannaruhalahti.com/publications/