TUNI Virtual Desktop -palvelu
- Mikä on TUNI Virtual Desktop?
- Pikaohjeet TUNI Virtual Desktopin peruskäyttöön
- Pikaohjeet erityisohjelmien käyttöön
- Lisätietoa Azure Lab Services -alustan käyttöön
- Saavutettavuusseloste
Mikä on TUNI Virtual Desktop?
TUNI Virtual Desktop on palvelu opetuksen ja henkilökunnan käytössä olevien Windows-ohjelmistojen käyttöön paikasta ja tietokoneesta riippumatta. Palvelun kautta tarjotut ohjelmistot on asennettu virtualisointialustalle, johon otat etäyhteyden käytössäsi olevalta tietokoneelta. Palveluun voivat kirjautua TUNI-tunnuksellaan opiskelijat, henkilökunta sekä henkilöt, joilla on laaja resurssisopimus. Tarvitset siis vain tietokoneen, nettiyhteyden ja TUNI-tunnuksen.
TUNI Virtual Desktop palvelu muodostuu kolmesta virtualisointialustasta. Pääasiallisena virtualisointialustana käytetään Azure Virtual Desktopia (AVD). Raskaampien ja 3D-kiihdytystä vaativien erityisohjelmistojen kanssa hyödynnetään Citrixiä. Itseylläpidettyjen Windows/Linux labra/harjoitusympäristöjen toteutus onnistuu Azure Lab Services -palvelulla.
TUNI Virtual Desktopia voit käyttää joko tietokoneellesi asennettavan virtualisointialustakohtaisen sovelluksen avulla tai www-selaimessa. Parhaan käyttökokemuksen varmistamiseksi suosittelemme aina sovelluksen käyttöä, jotka ovat saatavilla ilmaiseksi useimmille eri käyttöjärjestelmille.
Palautteesi on meille tärkeä. Sen avulla pyrimme kehittämään TUNI Virtual Desktop-palvelua entistä toimivammaksi ja vastaamaan opetuksen, tutkimuksen sekä henkilökunnan tarpeisiin. Palautelomake
Virtuaaliset työpöydät ja niiden käyttöoikeudet
TUNI Virtual Desktop -palvelusta löytyy erilaisia virtuaalisia työpöytiä:
- Opiskelijan yleinen virtuaalinen työpöytä on avoin kaikille opiskelijoille, henkilöstölle ja henkilöille, joilla on laaja resurssisopimus (työpöytien nimet ovat TAU Student tai TAMK Student). Se on suunnattu opetus- ja opiskelukäyttöön. Työpöydälle on asennettu ns. perus Windows-ohjelmia, jotka ovat laajassa käytössä opetuksessa yli tiedekunta-/yksikkörajojen ja joiden lisenssiehdot eivät aseta käyttörajoituksia.
- Henkilöstön yleinen virtuaalinen työpöytä on avoin henkilöstölle ja henkilöille, joilla on laaja resurssisopimus (työpöytien nimet ovat TAMK staff ja TAU staff). Se on suunnattu työ- ja tutkimuskäyttöön. Työpöydälle on asennettu ns. perus Windows-ohjelmia, jotka ovat laajalti työkäytössä yli tiedekunta-/yksikkörajojen ja joiden lisenssiehdot eivät aseta käyttörajoituksia.
- Rajoitetut virtuaaliset työpöydät erityisohjelmille on tarkoitettu rajatummalle joukolle henkilöitä. Työpöydät on tarkoitettu erityisohjelmille, jotka ovat rajatussa käytössä johtuen esim. niiden lisenssiehdoista, tietoturva- ja tietosuojavaatimuksista tai teknisistä rajoitteista (esim. 3D kiihdytystä vaativat työpöydät). Pääsy näille työpöydille on tilattava erikseen. Rajoitetut työpöydät ovat suunnattu niin opetus-, työ- kuin myös tutkimuskäyttöön.
Voit käyttää vain niitä työpöytiä, joihin sinulla on opiskelusi tai työsi puolesta käyttöoikeus. Rajoitettujen työpöytien käytöstä ja käyttöoikeuksista voi henkilökunta kysyä lisää IT Helpdeskistä. Opiskelijoiden käyttöoikeudet rajoitetuille työpöydille vain opetuksesta tai tutkimuksesta vastaavan henkilöstön kautta.
Lisätietoa henkilöstölle eri virtuaalityöpöydistä, käyttökohteista ja -oikeuksista, ohjelmista sekä rajoitettujen työpöytien tilausohjeista:
- TUNI Virtual Desktop opetuskäytössä
- TUNI Virtual Desktop työkäytössä
- TUNI Virtual Desktop tutkimuskäytössä
Työpöydille asennetut ohjelmat
Katso lista TUNI Virtual Desktop -työpöydille asennetuista ohjelmista opiskelu-/opetuskäyttöön.
Työpöydille lisätään uusia ohjelmia tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan henkilökunnan pyynnöstä. Kaikkia ohjelmia ei ole mahdollista virtualisoida, sillä ohjelmiston lisenssiehdot tai tekniset ominaisuudet voivat rajoittaa etäkäyttö- ja virtualisointimahdollisuutta.
Huomioithan, että jatkossakin monet perusohjelmat ovat vapaasti opiskelijoiden käytettävissä opiskelijan omalla koneella web-selaimen kautta tai ladattavissa omalle tietokoneelle TUNI Virtual Desktopin rinnalla.
- Erityisesti Microsoft 365 -pilvipalveluun kuuluvia työkaluja suosittelemmekin opiskelijoita ensisijaisesti käyttämään joko web-selaimen kautta tai asentamaan Microsoft 365 ProPlus -paketin opiskeljan omalle koneelle. Lisätietoa: Microsoft 365.
- Samoin videotapaamisiin suosittelemme käyttämään opiskelijan omalle koneelle asennettavaa Teamsia tai Zoomia. Lisätietoa: Videotapaamispalvelut
- Lisätietoa ohjelmistojen asentamisesta opiskelijan omalle koneelle: Ohjelmistot omalle koneelle
Pikaohjeet TUNI Virtual Desktopin peruskäyttöön
Microsoft on syksyllä 2024 korvannut aiemmin käytetyn Remote Desktop sovelluksen uudistetulla Windows App sovelluksella.
1. Lataa ja asenna Windows App -sovellus:
Parhaan käyttökokemuksen saavutat asentamalla päätelaitteellesi sopivan version Windows App -sovelluksesta (Microsoft julkaisijana). Sovellus on ilmainen ja siitä löytyy oma versio kaikille yleisimmille käyttöjärjestelmille.
- Windows 11 (TUNI-ylläpidetyt): Löydät sovelluksen Microsoft Storesta sekä Yritysportaali / Company Portal sovelluksesta
- Windows 10 (TUNI-ylläpidetyt): Löydät sovelluksen Microsoft Storesta tai voit käyttää aiempaa Remote Desktop versiota Software Centeristä
- Windows 10/11 (Itseylläpidetyt ja omat laitteet): Löydät sovelluksen Microsoft Storesta
- MacOS (TUNI-ylläpidetyt): Löydät sovelluksen valmiiksi asennettuna laittellesi
- MacOS (Omat laitteet): Löydät sovelluksen laitteesi App Storesta
- Android, iOS ja Chromebook: Löydät sovelluksen laitteen omasta sovelluskaupasta
- Linux (TUNI-ylläpidetyt ja omat laitteet): Ei Microsoftin julkaisemaa sovellusta. Suosittelemme käyttöä Chromium-pohjaisella selaimalla (esim. Chromium, Edge, Chrome)
2. Kun sovellus on asennettu, avaa se ja valitse Sign in.
3. Kirjaudu omalla TUNI-sähköpostiosoitteellasi, niin saat näkyviin käytettävissäsi olevat virtuaalityöpöydät ja voit aloittaa käytön valitsemalla haluamasi työpöydän.
- Kun kirjaudut työpöydälle ensimmäistä kertaa, sen latautuminen saattaa kestää hieman pidempään kuin jatkossa.
4. Kun lopetat käytön, kirjaudu ulos virtuaalityöpöydän Käynnistä-valikon tai työpöydän Sign out -valinnalla, niin työpöytä vapautuu muiden käyttöön. Pelkkä selainikkunan sulkeminen ei riitä vapauttamaan työpöytää muiden käyttöön.
Tietojen tallentamiseen ja siirtämiseen ovat työpöydillä käytettävissä OneDrive for Business ja P- ja S-verkkolevyasemat. OneDriven käyttö on suositeltavaa parhaimman käyttökokemuksen varmistamiseksi, jollei sen käytölle ole muita esteitä. Työpöydän D:-hakemisto on tarkoitettu vain väliaikaiseen tietojen tallentamiseen, sillä sinne tallennetut tiedot poistetaan hakemistosta säännöllisesti.
Selainversioon pääset menemällä osoitteeseen: https://www.tuni.fi/avd
Lisätietoa ja yksityiskohtaisemmat ohjeet käyttöön: TUNI Virtual Desktop - Azure Virtual Desktop
Pikaohjeet erityisohjelmien käyttöön
Joidenkin erityisohjelmien etäkäyttöratkaisuna käytetään Citrix-virtualisointipalvelua (esim. 3D-kiihdytystä vaativille ohjelmille), mistä sovitaan erikseen yhteistyössä henkilöstön ja tietohallinnon kanssa. Erityisohjelmien käyttöön suunnattujen virtuaalisten työpöytien käyttöoikeudet ovat rajoitetetut ja jos niitä käytetään esim. opetuskurssilasi, niin saat siitä tiedon opetushenkilöstöltä.
1. Lataa ja asenna Citrix Workspace App / Receiver -sovellus:
Parhaan käyttökokemuksen saavutat asentamalla päätelaitteellesi sopivan version Citrix Workspace App / Receiver -sovelluksesta. Sovellus on ilmainen ja siitä löytyy oma versio kaikille yleisimmille käyttöjärjestelmille.
- Windows (TUNI-ylläpidetyt): Löydät sovelluksen Software Centeristä
- Windows (Omat laitteet): Löydät sovelluksen https://www.citrix.fi/downloads/workspace-app/windows/workspace-app-for-windows-latest.html
- MacOS (TUNI-ylläpidetyt): Löydät sovelluksen Managed Software Centeristä
- MacOS (Omat laitteet): Löydät sovelluksen https://www.citrix.com/downloads/workspace-app/mac/workspace-app-for-mac-latest.html
- Linux (TUNI-ylläpidetyt ja omat laitteet): Löydät sovelluksen https://www.citrix.com/downloads/workspace-app/linux/
- Android, iOS ja Chromebook: Löydät sovelluksen laitteen omasta sovelluskaupasta
2. Kun sovellus on asennettu, kirjaudu siihen omalla TUNI-sähköpostiosoitteellasi, niin saat näkyviin käytettävissäsi olevat virtuaalityöpöydät ja voit aloittaa käytön.
- Kun avaat työpöydän ensimmäistä kertaa, sen latautuminen saattaa kestää hieman pidempään kuin jatkossa.
3. Kun lopetat käytön, kirjaudu ulos virtuaalityöpöydän Käynnistä-valikon kautta Sign out -valinnalla, niin työpöytä vapautuu muiden käyttöön. Pelkkä selainikkunan sulkeminen ei riitä vapauttamaan työpöytää muiden käyttöön.
Tietojen tallentamiseen ja siirtämiseen ovat työpöydillä käytettävissä OneDrive for Business ja P- ja S-verkkolevyasemat. OneDriven käyttö on suositeltavaa parhaimman käyttökokemuksen varmistamiseksi, jollei sen käytölle ole muita esteitä. Työpöydän D:-hakemisto on tarkoitettu vain väliaikaiseen tietojen tallentamiseen, sillä sinne tallennetut tiedot poistetaan hakemistosta säännöllisesti.
Selainversioon pääset menemällä osoitteeseen: https://virtual.tuni.fi/
Lisätietoa ja yksityiskohtaisemmat ohjeet käyttöön: TUNI Virtual Desktop - Citrix
Lisätietoa Azure Lab Services -alustan käyttöön
Azure Lab Services -ratkaisut ovat käytössä vain erikseen sovittuihin tarkoituksiin ja niiden käyttöoikeudet ovat rajoitettuja. Sitä käytetään mm. virtuaalisten labra/harjoitusympäristöjen toteuttamiseen, joiden virtuaalikoneet voivat olla esimerkiksi Windows 10, Windows Server tai Ubuntu / Ubuntu Server käyttöjärjestelmällä. Jos ratkaisua käytetään esim. opetuskurssillasi, niin saat siitä lisätietoa opetushenkilöstöltä.
Lisätietoa ja yksityiskohtaisemmat ohjeet käyttöön: TUNI Virtual Desktop - Azure Lab Services.
Saavutettavuusseloste
Saavutettavuusselosteet englanniksi palvelutoimittajien omilla verkkosivuilla:
- Azure Virtual Desktop (AVD) Katso kohta: "Azure Virtual Desktop: Web (WCAG)"
- Citrix Virtual Apps and Desktops (Citrix) Katso kohta: "Citrix Virtual Apps and Desktops Workspace for Web"
- Azure Lab Services Katso kohta: "Azure Lab Services - DevTest Labs (WCAG)"
IT Helpdesk
0294 520 500
it-helpdesk [at] tuni.fi (it-helpdesk[at]tuni[dot]fi)
helpdesk.tuni.fi