Hyppää pääsisältöön
Tampereen yliopisto
Sähköpostiosoitemari.pienimaki [at] tuni.fi
puhelinnumero+358503187473

Työtehtävät

Päätutkijana NYT!-hankkeessa (SOC) & tutkijatohtorina Reilu media -hankkeessa (ITC)

Osaamisalueiden kuvaus

Teen ennen kaikkea tutkimusta nuorten kanssa ja nuoriin liittyen (etenkin haavoittuvassa asemassa ja/tai toisen asteen siirtymävaiheessa olevat)

Tutkimusalueita: 

-Osallisuustutkimus (mm. toimijuus, vaikuttaminen, voimaantuminen/valtautuminen, inkluusio online/offline)

-Lukutaitotutkimus (medialukutaito, monilukutaito, valokuvanlukutaito)

-Erityiset kasvatukselliset lähestymiset (mediakasvatus, seikkailukasvatus, taidekasvatus) 

-Uusimpana alueena: yhteiskuntatieteellinen ympäristötutkimus (mm. kestävä kehitys, luontosuhde)

*

Keskeisimpiä aineiston keruun menetelmiäni: toiminta-, kysely- ja haastattelututkimus sekä ns. kanssatutkijuus nuorten kanssa. 

Teen mielelläni monitieteistä tutkimusta, kehitystutkimusta sekä rohkeata ja innovatiivista tutkimusta.

Tutkimuskohteet

Tutkin yläkoululaisten keinoja, esteitä ja luottamusta toimia ympäristön puolesta medioituneessa yhteiskunnassa sekä seikkailukasvatuksen ja luontosuhteen vaikutusta nuorten kiinnostukseen toimia ympäristön puolesta.

Toisessa hankkeessani tutkin mahdollisuuksia reilumpaan, moniäänisempään ja inklusiivisempaan mediaan.

Tieteenalat

Mediatutkimus (erit. mediakasvatus), nuorisotutkimus, visuaalisen kulttuurin tutkimus, kasvatustiede ja yhteiskunnallinen ympäristötiede.

Tutkimusrahoitus

Koneen Säätiö, NYT! -hanke, 2020-2024; Media-alan tutkimussäätiö, Reilu media -hanke, 2022-2024

Tutkimusura

Dosentti, nykykulttuuri (erit. visuaalinen kulttuuri ja mediakasvatus), Jyväskylän yliopisto

Merkittävimmät julkaisut

Viimeisimpiä julkaisuja:

Pienimäki, M., Colliander, M. & Honkatukia, P. (tulossa) “Intergenerational Learning of Eco-Friendly Behaviour in Family Life from the Perspective of Finnish Youth”. Teoksessa: Repo, K., Tammelin, M. & Eerola, P. (toim.) Families with Children in a Turbulent Era.

Marttila, M. & Pienimäki, M (2024) "Kaupunkilaisnuorten (lähi)luontoon kuuluminen: luonnossa viihtymistä, liikkumista ja lempipaikkoja". Liikunta & Tiede. 

Pienimäki, M.; Marttila, M. & Colliander, M. (2021) "Vegenakkeja ja pyöräilyä" – kyselytutkimus kaupungissa asuvien nuorten ympäristökansalaisuudesta. Nuorisotutkimus.

Pienimäki, M. (2020) "Participatory Photography Supporting the Social Inclusion of Migrant Youth". Youth Studies

Pienimäki, M. & Kotilainen, S. (2020) “Media Education for the Inclusion of Vulnerable Youth. Shades of Democracy 2.0. from Finland”. Teoksessa: Hoechsmann, Michael; Carr, Paul R. & Thésée, Gina (toim.) Education for Democracy 2.0: Global Voices for Critical Media Literacy. Boston & Rotterdam: Sense Publishers. 

Pienimäki, M. (2019) “Improving the Wellbeing of At-Risk Youth through Media Participation”. Media Practice and Education

Ks. laajemmat julkaisutiedot: https://cris.tuni.fi/