Energiamurroksen johtamisen tutkinto-ohjelma, verkkototeutus (Insinööri ylempi AMK)

Tampereen ammattikorkeakoulu

Energiamurros vaatii uutta osaamista

Haluatko ymmärtää energiamurroksen vaikutuksia ja olla mukana muovaamassa tulevaisuuden sähköntuotantoa? Koulutus antaa sinulle monipuoliset valmiudet toimia menestyksekkäästi alan erilaisissa johto- ja asiantuntijatehtävissä. Voit suunnata opintojasi joko uusiutuvan energiantuotannon hankekehitykseen ja hankkeiden johtamiseen tai syvällisempään alan keskeisten teknologioiden tuntemiseen.

Koulutustyyppi

Ylempi AMK-tutkinto

Tutkintonimike

Insinööri (ylempi AMK)

Suunniteltu kesto

1,5 vuotta

Koulutuksen laajuus

60 op

Kaupunki

Verkkototeutus

Voimakkaassa kasvussa oleva energiasektori on murroksessa teollisuuden, liikenteen ja lämmityksen sähköistyessä vauhdilla. Tuulivoima, aurinkoenergia ja muut uusiutuvat energialähteet ovat jo nyt muuttaneet huomattavasti sähköenergiantuotantoa ja kehitys vain kiihtyy. Energiasektorin muutosten myötä tarvitaan osaajia, jotka pystyvät vastaamaan energiamurroksen haasteisiin ja mahdollisuuksiin.

Koulutus sopii erityisesti henkilöille, jotka:

• haluavat ymmärtää energiamurroksen taustatekijöitä ja sen vaikutuksia sähköenergialiiketoimintaan.
  • ovat kiinnostuneita uusista energiateknologioista, kuten tuuli- ja aurinkovoimasta sekä energian varastoinnista.
  • tarvitsevat työssään syvällistä tietoa energiajärjestelmien kehityksestä ja niiden kestävästä johtamisesta.
  • pyrkivät parantamaan yrityksensä kilpailukykyä ymmärtämällä paremmin energiamarkkinoiden muutoksia ja asiakaslähtöisiä palveluratkaisuja.

Koulutus toteutetaan etäkoulutuksena verkossa arki-iltaisin (pääsääntöisesti kerran viikossa 3 h). Koulutukseen sisältyy myös opiskelijaryhmätoimintaa, itsenäistä opiskelua, harjoitustöitä, ohjelmistoharjoituksia ja yritysvierailuja. Tutkinnon opinnot on suunniteltu suoritettavaksi työn ohessa ja oppimistehtävät sekä opinnäytetyö kytkeytyvät vahvasti oman työpaikan kehittämiseen.

Koulutukseen voivat hakeutua hakijat, joilla on insinööritutkinto tai muu saman laajuinen tekniikan alan korkeakoulututkinto sekä kaksi vuotta oman alan työkokemusta.

Energiamurroksen johtamisen tutkinto-ohjelma toteutetaan Tampereen ammattikorkeakoulun, Vaasan ammattikorkeakoulun ja Kajaanin ammattikorkeakoulun yhteistyönä. Voit hakea koulutukseen minkä tahansa järjestävän korkeakoulun kautta.

Energiamurroksen johtamiseen työkaluja VAMKin, KAMKin ja TAMKin yhteishankkeella

Osaamista energiamurroksen johtamiseen -hankkeessa suunnitellaan ja toteutetaan ajankohtainen energiamurroksen johtamisen koulutuskokonaisuus, rakennetaan alan yhteistyöverkostoja ja kehitetään digitaalinen oppimispeli.

Kaipaatko lisää tietoa?

Lue tarkemmat tiedot tutkinnon sisällöistä, rakenteesta ja valintaperusteista Opintopolusta (linkki yllä ja alla). Koulutuksen sisältöön liittyvissä kysymyksissä ole yhteydessä tuntiopettaja Sami Heikkilään (sami.j.heikkila@tuni.fi) Hakemiseen liittyvissä kysymyksissä ole yhteydessä TAMKin hakijapalveluihin.