Hyppää pääsisältöön

Sanna Ruhalahti

yliopettaja, digivisiokoordinaattori
Soveltavan tutkimuksen keskus

Oma esittely

Työskentelen yliopettajana  TAMKin Soveltavan tutkimuksen keskuksessa. Koulutukseltani olen filosofian tohtori (Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta/mediapedagogiikka) ja väitöskirjassani tutkin syväosaamista edistäviä oppimisprosseseja digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Olen taustakoulutukseltani restonomi (AMK) ja tradenomi (YAMK) ja olen yli kahden vuosikymmenen ajan toiminut opetus- ja koulutusalalla. 
Opettajankouluttajana olen lähes parinkymmenen vuoden ajan. Innostun, kun voin tukea opettajia kehittämään opetusta erilaisissa ympäristöissä. Sydäntäni lähellä ovat opettajat myös globaalisti ja erityisesti olenkin työskennellyt tiiviimmin mm. vietnamilaisten, brasialialaisten ja Karibian alueen opettajien kanssa.
 

Tällä hetkellä työtehtäviini kuuluu mm.

  • korkeakoulupedagogiikan TKIO-toiminnan edistäminen
  • kansallisen Digivisio 2030 -hankkeen koordinointi TAMKissa
  • TAMKin pedagoginen kehittäminen
  • Teacher Academyn EduSTA-hankkeessa toimiminen

Nykyiset kehittämis- ja tutkimusintressit:

Korkeakoulupedagogiikka, opettajien osaaminen, syväoppimisen edistäminen, oppimisprosessien muotoilu, dialogiset taidot oppimisyhteisöissä ja verkko-oppiminen (mm. MOOCit, OERit, mLearning, PLE:t, ePortfoliot, digitaaliset avoimet merkit). Viime aikoina olen myös tutkinut opettajien pehmeitä taitoja ja julkaissut aiheesta artikkeleita sekä bloggauksia.l

 

Osaamisalueiden kuvaus

Opetuksen ammattilaisena minua kiinnostaa
 

#ammatillisetopettajat
#korkeakoulupedagogiikka
#oppimisprosessinmuotoilu
#pehmeättaidot
#opettajanosaaminen
#osaamisperustaisuus
#syväoppiminen
#dialogiosaaminen
#dialoginenoppijayhteisö
#digitaalisetosaamismerkit
#oppiminendigitaalisesti
#digitaalisetoppimisympäristöt

 

Tutkimusyksikkö

Soveltavan tutkimuksen keskus

Tieteenalat

Koulutus ja oppiminen

Tutkimusrahoitus

Liikesivistysrahaston konferenssiapurahat vuosina 2024, 2020 ja 2018.

Tutkimusura

Doctoral dissertation

Ruhalahti, S. (2019). Redesigning a Pedagogical Model for Scaffolding Dialogical, Digital, and Deep Learning in Vocational Teacher Education. Acta electronica Universitatis Lapponiensis 257. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-145-3 

Merkittävimmät julkaisut