Sanna Ruhalahti
Oma esittely
Tällä hetkellä yliopettajana työskentelen TAMKin Soveltavan tutkimuksen keskuksessa. Koulutukseltani olen filosofian tohtori (Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta/mediapedagogiikka) ja väitöskirjassani tutkin syväosaamista edistäviä oppimisprosseseja digitaalisissa ympäristöissä.
Olen taustakoulutukseltani restonomi (AMK) ja tradenomi (YAMK) ja olen yli kahden vuosikymmenen ajan toiminut opetus- ja koulutusalalla. Vuodesta 2007 lähtien olen toiminut ammatillisessa opettajankoulutuksessa, ja minulla on kahdenkymmenen vuoden kokemus verkko- ja etäopiskelusta/opettamisesta.
Tällä hetkellä työtehtäviini kuuluu mm.
- korkeakoulupedagogiikan TKIO-toiminnan edistäminen
- kansallisen Digivisio 2030 -hankkeen koordinointi TAMKissa
- TAMKin pedagoginen kehittäminen
- Teacher Academyn EduSTA-hankkeessa toiminen
Nykyiset kehittämis- ja tutkimusintressit:
Korkeakoulupedagogiikka, opettajien osaaminen, syväoppimisen edistäminen, oppimisprosessien muotoilu, dialogiset taidot oppimisyhteisöissä ja verkko-oppiminen (mm. MOOCit, OERit, mLearning, PLE:t, ePortfoliot, digitaaliset avoimet merkit). Viime aikoina olen ollut kiinnostunut tutkimaan opettajien pehmeitä taitoja ja tietoja.
Osaamisalueiden kuvaus
Talks about
#highereducationpedagogy
#learningdesign
#softskills
#teacherscompetences
#competencebased
#deeperlearning
#dialogicalcompetence
#dialogicalleaerningcommunities
#digitalopenbadges
#digitallearning
#digitalteaching
Tutkimusyksikkö
Tieteenalat
Koulutus ja oppiminen
Tutkimusrahoitus
Tutkimusura
Doctoral dissertation
Ruhalahti, S. (2019). Redesigning a Pedagogical Model for Scaffolding Dialogical, Digital, and Deep Learning in Vocational Teacher Education. Acta electronica Universitatis Lapponiensis 257. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-145-3
Merkittävimmät julkaisut
- Korhonen, A.-M., Brauer, S., & Ruhalahti, S. (2024). Ammatillisen opettajan pedagogisen osaamisen kehittyminen ja sen dokumentointi ePortfolioon. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 26(1), 12–29. https://doi.org/10.54329/akakk.143383
- Heinonen, V. & Ruhalahti, S. (2024). Finnish Delegation at IDB Event: Collaborative Efforts for Education Reform in Latin America and the Caribbean . TAMK international blog.
- Ruhalahti, S., Korhonen, A-M. & Brauer, S. (2024). TRIPEDA II – tutkimusperustaista täydennyskoulutusta kehittämässä . TLC blogi.
- Ruhalahti, S. & Kinnari-Korpela, H. (2024). Digivisio 2030: Mikä tamkilaisia askarruttaa? TAMK blogi.
- Ruhalahti, S., Cuenca, R. & Rieble-Aubourg, S. (2023). Acquiring Socio-emotional Skills through Digital Badge-Driven Learning: A Case Study of Teachers’ Experiences in Barbados and Trinidad and Tobago . Inter-American Development Bank Publications.
- Ruhalahti, S. & Tapani, A. (2023). Oppimislähtöisyys osana pedagogisen osaamisen kehittymistä TAMKissa . TAMK blogi.
- Ruhalahti, S. & Luoto, S. (2023). Carpe Diem: Yhteisöllisesti kohti uuden restonomikoulutuksen toteutuksia . TAMK blogi.
- Ilola, H., Ruhalahti, S. & Tapani, A. (2022). TAMK vahvistaa pedagogisen osaamisen askelmerkkejä . TAMK blogi.
- Brauer, S., Venho, P., Ruhalahti, S., Korhonen, A-M. & Mäkinen, L. (2022). Laatua pedagogiseen suunnitteluun pelaamalla. OAMK Journal.
- Ruhalahti, S., Gil-Carcedo Cabezon, M. & Heinonen, V. (2022). ABC Learning Design Model in the Caribbean Context . TAMK International Blog.
- Ruhalahti, S., Lehto, T., Saarinen,S. & Katto, L. (2021). Identifying higher education first-year students´reported studying experiences during the pandemic . European Journal of Education Studies, 8(8), pp. 1-21.
- Ruhalahti, S., Frangou, S-M., Sanfelice, D., Ho Thi Han, T. & Vasari, P. (2021). A Comparative study of Brazil, Finland and Vietnam: Soft Skills for Adult Educators . European Journal of Education Studies, 8(4), pp. 133-158.
- Ruhalahti, S., Brauer, S. & Korhonen, A.-M. (2021). Kolme väitöstutkimusta uudistamassa ammatillista opettajuutta: Pedagoginen suunnittelu ja osaamisen kehittäminen digitaalisissa oppimisympäristöissä . HAMK Unlimited Journal.
- Korhonen, A.-M., Ruhalahti, S., Lakkala, M., & Veermans, M. (2020). Vocational Student Teachers’ Self-Reported Experiences in Creating ePortfolios. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 7(3), 278–301. https://doi.org/10.13152/IJRVET.7.3.2
- Ruhalahti, S. , Aarnio,H. & Ruokamo, H. (2018). Deep learning evaluation in vocational teacher education: Conducted on the principles of authentic and dialogical collaborative knowledge construction. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 8(2), 22-47. doi.org//10.3384/njvet.2242-458X.188222
Lisää: https://sannaruhalahti.com/publications/