Changemaker: Interventio nuorten lihavuuden ja siihen liittyvien sairausten ehkäisemiseksi

Euroopan unionin rahoittama
Projektin kesto1.1.2024–31.12.2027
KärkialueTerveys, Yhteiskunta

Tavoite

Hankkeessa kehitetään, toimeenpannaan ja arvioidaan terveysinterventiota, jonka tavoitteena on ehkäistä nuorten lihavuutta ja siihen liittyviä sairauksien vaikuttamalla muun muassa ravitsemukseen ja ympäristötekijöihin. Hanke toteutetaan kolmessa nopeasti kasvavassa kaupungissa Burkina Fasossa, Keniassa ja Tansaniassa, ja nuoret osallistuvat projektin eri vaiheisiin aktiivisesti.

Tausta

Nuorten ylipaino on lisääntymässä, mikä voi johtaa aikuisiän lihavuuteen ja muihin vakaviin terveysongelmiin, kuten diabetekseen ja korkeaan verenpaineeseen. Nopeasti kasvavilla kaupunkialueilla matalan ja keskitulotason maissa (low- and middle-income countries, LMIC) on tärkeää puuttua ylipainoa edistäviin elämäntapatekijöihin, kuten epäterveellisiin ruokavalioihin, liikunnan puutteeseen ja liialliseen ruutuaikaan. Vaikka terveyskäyttäytymisen muuttaminen on keskeinen keino ehkäistä lihavuutta, se on itsessään monimutkainen prosessi, ja ylipaino on kokonaisuutena monisyinen ilmiö. Siihen vaikuttavat monet muutkin tekijät, kuten politiikka, ympäristö, kulttuuri ja biologia. Lihavuuden ehkäiseminen vaatiikin kattavan ja monialaisen lähestymistavan, jossa terveys-, koulutus-, ympäristö- ja maataloussektorit toimivat yhteistyössä. Tähän prosessiin tulee osallistua laaja joukko toimijoita, kuten nuoret, vanhemmat, koulut, yhteisöt, paikallishallinto ja järjestöt.

Strategia

Hankkeessa hyödynnetään neljää näyttöön perustuvaa strategiaa, jotka mukautetaan paikallisiin olosuhteisiin ja tarpeisiin yhteiskehittämisen prosessien avulla:

1. Kaupunkiviljely kouluissa, mukaan lukien satelliittiviljelmät ja kompostointi
  2. Terveystiedon opetusta osana lukujärjestystä
  3. Terveydenhuollon työntekijöiden kanssa käytävät keskustelut, joissa hyödynnetään motivoivan haastattelun tekniikoita
  4. WHO:n suositusten mukaiset joukkoviestintäkampanjat

Arviointi

Ohjelmaa testataan kouluissa kolmella satunnaistetulla kontrolloidulla kokeella (RCT), joissa hyödynnetään kaupunkien terveysseurantajärjestelmiä. Lisäksi arvioidaan ohjelman toimeenpanoa ja kustannusvaikuttavuutta.

Tampereen yliopiston rooli

TAU johtaa työpakettia 4, joka keskittyy kehittämään monikomponenttisen Changemaker-intervention toimeenpanostrategioita eri maissa. Lisäksi TAU osallistuu teoriaan perustuvien yhteiskehittämistyöpajojen suunnitteluun ja toteutukseen. Työpajojen tarkoituksena on yhdessä eri toimijoiden kanssa suunnitella ja mukauttaa interventio ja toimeenpanostrategiat vastaamaan kohderyhmän tarpeita ja olosuhteita. TAU tukee myös intervention toimeenpanoa ja osallistuu arviointimenetelmien kehittämiseen ja aineiston analysointiin.

Tutkimusrahoitus

Euroopan komissio

Yhteistyötahot

Koordinaattori: Karolinska Institutet (KI), Ruotsi