COVend - Biomarkkereiden ja tekoälyn käyttö FOX6-hoidossa COVID-19:n lievien ja kohtalaisen vakavien tautimuotojen etenemisen ehkäisemiseksi

Euroopan unionin rahoittama
Projektin kesto1.8.2021–31.7.2024
KärkialueTerveys

Tausta

COVID-19-infektioihin ei ole suoraa hoitoa saatavilla, ja nykyinen lähestymistapa rajoittuukin oireiden hallintaan. Maailman terveysjärjestön (WHO) mukaan noin 14% lievistä ja keskivaikeista COVID-19-oireista kärsivistä henkilöistä etenee vakaviin tapauksiin, jotka vaativat tehohoitoa. COVend-projekti perustettiin tarttumaan tähän haasteeseen estämällä COVID-19:n eteneminen vaiheisiin, joissa tauti muuttuu vakavaksi. Tämä saavutetaan tarjoamalla uusi ja tehokas hoitovaihtoehto tartunnan varhaisvaiheessa eli lievissä ja keskivaikeissa tapauksissa.

Projektin konsortio yhdistää 17 kumppania 13:sta eurooppalaisesta maasta, jotka tuovat mukanaan laajan asiantuntemuksen eri aloilta, mukaan lukien (solu)biologia, tekoälypohjaiset ratkaisut, lääkeala, taloustiede, yhteiskuntatieteet ja kliininen osaaminen.

Tavoite ja tehtävät

COVend-projektin tavoitteet estää taudin eteneminen vakaviin vaiheisiin jakautuvat kahteen lähestymistapaan: Ensinnäkin tavoitteena on laajentaa olemassa olevia ennaltaehkäiseviä ja hoitovaihtoehtoja SARS-CoV-2:lle ja COVID-19:lle suorittamalla kliinisiä kokeita FX06-nimisellä lupaavalla lääkekandidaatilla. Toisekseen tavoitteena on tarjota tehokas hoito SARS-CoV-2:lle hyödyntämällä innovatiivisia biologisia merkkiaineita, endoteelisolupohjaisia in vitro malleja sekä tekoälypohjaisia ratkaisuja kliinisen päätöksenteon tueksi COVID-19-hoidossa.

MET-tiedekunnan rooli hankkeessa:

Tietojen analysointi ja mallintaminen tavoitteena potilaskohtaisesti räätälöity päätöksentekotuki keskivaikean COVID-19:n (tai muiden akuuttien hengitysvaikeusoireyhtymien) hoidossa. Erityisesti MET:ssä kehitetään uusia algoritmeja ja käytetään avoimen lähdekoodin ohjelmistoja ja tekoälypohjaisia työkaluja.

Vaikuttavuus

Hankkeen tulokset auttavat lieventämään potilaiden, heidän perheidensä ja terveydenhuoltosektorin kuormitusta. COVendin innovatiivinen ratkaisu vapauttaa myös tehohoitopaikkoja COVID-potilailta ei-koronapotilaille, jotka tarvitsevat kiireellisiä toimenpiteitä, kuten sydän- tai syöpäleikkauksia.

Tutkimusrahoitus

Euroopan komissio

Koordinoiva organisaatio

Goethe University Frankfurt (Germany)