EPSULA - Latinalaisamerikkalaisen kestävän kulttuurisen monimuotoisuuden koulutusportaali

Projektin kesto2.1.2023–31.12.2025
KärkialueYhteiskunta
Epsula-projektin logo.

EPSULA-hankkeessa työstetään haavoittuvassa asemassa olevien alkuperäiskansojen kohtaamia haasteita Ecuadorin ja El Salvadorin alueilla.

Hankkeen tavoitteena on kehittää avoimen lähdekoodin monikielinen ja innovatiivinen verkkoportaali korkeakoulujen koulutusohjelmien ja muidenkin tahojen käyttöön. Portaali tulee sisältämään digitaalisia kulttuuriperintökokoelmia, joista osa on aineellisia (esim. perinnekäsityöt), osa aineettomia kokoelmia (kansanperinne, suulli-set perinteet).

Samalla tavoitteena on voimaannuttaa vähemmistökansoja osallistamalla niiden edustajia yhteistyöhön verkkomateriaalin tuottamisessa.

Työstettävä kokoelma tulee olemaan kulttuuriperinnöllisesti arvokas tietokanta, jonka käyttömahdollisuudet ulottuvat korkeakouluja laajemmalle, esimerkiksi kestävän ja vastuullisen matkailun kehittämistoiminnassa hyödynnettäväksi. Portaali tulee sisältämään materiaalia alkuperäiskielillä sekä espanjaksi, englanniksi ja mahdollisesti myös muilla kielillä.

Tutkimusrahoitus

Euroopan komissio

Koordinoiva organisaatio

Masaryk University (Tšekin tasavalta)