Generatiivinen tekoäly liiketoiminnan tukena (GENT)

Projektin kesto1.5.2024–30.9.2026
KärkialueYhteiskunta, Tekniikka

"Generatiivinen tekoäly liiketoiminnan tukena (GENT)" -hanke keskittyy tuomaan generatiivisen tekoälyn ja sen laajojen kielimallien osaamista Satakunnan alueen yrityksiin. Hankkeen päämääränä on tuottaa maakunnan yrityksille ja organisaatioille suunnattuja tekoälyavusteisia kokeiluja. Tavoitteena on tekoälyosaamisen lisääminen ja tekoälytyökalujen tunnetuksi tekeminen Satakuntalaisille toimijoille erilaisten kokeiluympäristöjen ja pilotointien kautta.

Hankkeessa suoritetaan generatiivista tekoälyä hyödyntäviä kokeiluja yritysten ja organisaatioiden tunnistamiin (liike)toiminnan osa-alueisiin, joiden kehittämisessä ja tehostamisessa on parannettavaa. Kokeilujen avulla toimijat saavat konkreettisia, tarkoituksenmukaisia ja helposti omaksuttavia esimerkkejä generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä ja soveltamisesta liiketoiminnassaan. Hanketoteuttajan tuella suoritettavien kokeilujen myötä yritykset ja organisaatiot saavat myös tietämyksen tekoälysovellusten hyödyntämiseen tarvittavasta osaamistarpeesta ja työkaluista.

Hankkeen avulla paikalliset yritykset saavat mahdollisuuden kokeilla ja hyödyntää tekoälysovelluksia liiketoimintansa kehittämisessä ja digitalisoinnissa sekä tuottavuuden kasvattamisessa ja investointien tehostamisessa. Generatiivisen tekoälyn tarjoamien mahdollisuuksien myötä yrityksille tarjoutuu uudenlainen menetelmä kilpailukyvyn ylläpitoon ja vahvistamiseen sekä tuottavuuden ja resurssitehokkuuden kasvuun.

Hanketoimien toteutuksesta vastaa Tampereen yliopiston Porin yksikkö, jonka tutkijat ja asiantuntijat suorittavat yhteiskehittämisen keinoin tekoälyavusteisia kokeiluja alueen yritysten ja organisaatioiden kanssa. Hankkeessa kehitettävät ratkaisut, aineistot ja toimenpiteet ovat kaikkien Satakunnassa toimivien yritysten käytettävissä, ja niiden omiin tarpeisiin räätälöitävissä. Hanke toimii käytännönläheisenä esimerkkinä satakuntalaisten (pk)yritysten, julkisen sektorin ja tutkimus- ja koulutusorganisaatioiden yhteistyöstä.

Rahoituslähde

Satakuntaliitto