Kyseessä on pitkittäistutkimus, jossa seurataan erityisluokalla ja yleisopetuksen inklusiivisella luokalla opiskelevien oppilaiden kognitiivisten ja ei-kognitiivisten taitojen kehitystä. Tutkimuksen tavoitteena on vastata kysymykseen, millaisia vaikutuksia erilaisilla sijoitusvaihtoehtoilla ja luokkakompositiolla on sekä erityisoppilaille että heidän luokkatovereilleen. Tutkimus toteutetaan 3-vuotisena pitkittäistutkimuksena alakoulun luokilla 4-6 eri kunnissa valtakunnallisesti. Oppilasdata kerätään internet-pohjaisella, tarkoitusta varten kehitetyllä portaalilla, joka antaa samalla palautetta oppilaille ja heidän opettajilleen oppilaiden yksilöllisen oppimisprosessin tukemiseksi.
Rahoituslähde
Suomen Akatemia, 1.9.2020 - 31.8.2024
Koordinoiva organisaatio
Helsingin yliopisto
Yhteyshenkilöt
Mari-Pauliina Vainikainen
professori, kasvatustiede, alana opetus ja oppiminenKasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta
Tampereen yliopisto
Sähköpostiosoitemari-pauliina.vainikainen [at] tuni.fi (mari-pauliina[dot]vainikainen[at]tuni[dot]fi)
puhelinnumero+358504377303
Keskustakampus
Mari-Pauliina Vainikainen