Toimituksen käsitys yleisöstään vaikuttaa olennaisesti siihen, millaista journalismia se tuottaa. Digitalisoituminen on muuttanut suhteen luonnetta: analytiikka ja digitaalisen viestinnän helppous ovat tuoneet yleisön aiempaa tiiviimmin osaksi toimitusten arkea. Projekti selvittää, miten toimitukset nykyisin näkevät yleisönsä ja miten se vaikuttaa toimitustyöhön – ja tätä kautta journalismiin. Projektiin kuuluu kolme osatutkimusta:
1.Etnografinen tutkimus analytiikan käytöstä, sen vaikutuksista toimitustyöhön sekä siihen perustuvasta yleisökäsityksestä Iltalehden toimituksessa. Tutkimus oli osa hanketta Datan muovaama journalismi. Hankkeen kesto: tammikuu 2023 – helmikuu 2024. Rahoitus: Helsingin Sanomain Säätiö.
2.Postia toimitukselle -haastattelututkimus selvittää teemahaastatteluiden avulla, millaista suoraa palautetta ja vinkkejä toimitus saa yleisöltä, miten niitä käsitellään toimituksissa, mikä on niiden merkitys toimitustyössä ja miten toimitus niiden kautta näkee yleisön. Lisäksi hankkeessa kartoitetaan suomalaisten tiedotusvälineiden palaute- ja vinkkikanavia. Hankkeen kesto: maaliskuu 2024 – helmikuu 2025. Rahoitus: Journalistisen kulttuurin edistämissäätiö JOKES.
3.Kerro kokemuksesi! -tutkimus paneutuu yleisön osallistamiseen ja yleisösuhteen vastavuoroiseen puoleen. Se tarkastelee juttuprosesseja, joissa toimitus pyytää yleisöltä kokemuksia ja käyttää niitä juttujen aineistona, ja hahmottaa tätä kautta toimitusten käsitystä yleisön roolista journalismissa. Hankkeen kesto: maaliskuu 2025 – helmikuu 2026.
Rahoituslähde
Helsingin Sanomain Säätiö, Journalistisen kulttuurin edistämissäätiö JOKES, C.V. Åkerlundin mediasäätiö
Yhteistyötahot
Iltalehti