KIRA CIRCULARIS - Kiinteistö- ja rakennusalan kiertotalouden tuotteet, palvelut ja innovaatiot

Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto1.4.2024–31.3.2026

Innovaatioprosessin kehittäminen
Osaamisen ja palveluiden tuominen yritysten kiertotaloustuotekehityksen avuksi

Tavoite ja tehtävät

KIRA CIRCULARIS -hankkeessa avataan kuuden rakennusalaan erikoistuneen ammattikorkeakoulun (TAMK, Metropolia, XAMK, Karelia, Oulu ja Turku) tutkimusympäristöt ja laboratorioalustat palvelemaan pk-yrityksiä kiertotalouden edistämisessä. Hankkeessa haetaan laajaa vaikuttavuutta lukuisten kiertotalouden teemojen ympärillä ja laajan valtakunnallisen yhteistyöverkoston avulla. Näkökulmina ovat materiaalikierto, uudelleen käytettävät tai -valmistettavat rakennusosat sekä purettavaksi suunniteltavat ja suunnitellut rakennukset. Hankkeessa syntyy uudenlainen rakennusalan yritysten kiertotaloutta tukeva ekosysteemi ja yhteistyön avulla tavoitellaan uusien tuotteiden, palveluiden ja innovaatioiden toteutumista.

TAMK:n osuus hankkeessa keskittyy innovaatioiden oppimisprosessiin. Työpaketin tavoitteena on kytkeä innovaatioiden vaatima oppimisprosessi laboratoriotestauksen kykyyn tuottaa tietoa. Paradigman muutos lineaarisen talouden tuotekehityksestä kiertotalouden palvelumarkkinaan vaatii runsaasti innovaatioita ja uusia palveluja rakennusalalle, ja se vaatii innovaatioprosessien kehittämistä yritysten yhteiskehittämistoiminnaksi.

TAMK:n rooli yhteistyössä laboratoriotoiminnan kanssa on nähdä prototyypit ja kelpoisuuden osoittamisen testaustoiminta osana innovaatioiden luomiseen liittyvänä oppimisprosessina, ja kehittää yhteistyössä yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa osapuolia yhdistävä prosessi, jossa kehitetään tuotteita ja palveluita yhdistävää arvoverkkoa. Tällaisia arvoverkkoja tarvitaan, jotta kiertotalousratkaisut voisivat kilpailla markkinoilla lineaarisen talouden ratkaisumallien kanssa, sillä yksittäiset tuotteet tai toimintatavan muutokset ovat usein liian hintavia pärjätäkseen kilpailussa.

Lisätietoa hankkeesta: https://www.metropolia.fi/kira-circularis

Rahoituslähde

EAKR Euroopan aluekehitysrahasto (2021-2027)

Koordinoiva organisaatio