Monitieteinen hanke tutkii lisätyn todellisuuden käyttöä julkisessa ja sosiaalisessa ympäristössä. Hanke selvittää kuinka lisätty todellisuus vaikuttaa sosiaalisuuteen, vuorovaikutukseen, viihtyvyyteen ja oppimistuloksiin. Sosiaalipsykologiaa ja tietojenkäsittelytiedettä yhdistävä hanke toteutti Tampereen yliopiston, Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteistyönä tiedekeskus Heurekassa kenttäkokeen, johon osallistui 372 15–73-vuotiasta näyttelykävijää.
Tausta
Lisätyn todellisuuden sovellukset ovat hiljattain tulleet viihde- ja koulutuskäyttöön, ja niiden on myös esitetty vaikuttavan positiivisesti sosiaaliseen vuorovaikutukseen. Lisätty todellisuus mahdollistaa vuorovaikutuksen digitaalisilla näytöillä näkyvien fyysiseen ympäristöön lisättyjen virtuaalisten kohteiden kanssa. Koska uusilla teknologioilla on sosiaalisen median tapaan mahdollisuus pysyvästi muuttaa ihmisten käyttäytymistä, on tärkeä tutkia teknologioiden mahdollisia vaikutuksia sosiaaliseen vuorovaikutukseen, sosiaalisuuteen, viihtyvyyteen ja oppimiseen. Projekti tarkastelee myös laajemmin lisätyn todellisuuden mahdollisia vaikutuksia yhteiskuntaan ja vuorovaikutuskulttuuriin.
Vertaisarvioidut julkaisut
Noreikis, M., Savela, N., Kaakinen, M., Xiao, Y., & Oksanen, A. (2019). Effects of Gamified Augmented Reality in Public Spaces. IEEE Access, 7, 148108–148118. https://doi.org/10.1109/ACCESS.2019.2945819
Savela, N., Oksanen, A., Kaakinen, M., Noreikis, M., & Xiao, Y. (2020). Does Augmented Reality Affect Sociability, Entertainment, and Learning? A Field Experiment. Applied Sciences, 10(4), 1392. https://doi.org/10.3390/app10041392
Opinnäytetyöt
Kari, H. (2020). The impact of augmented reality on motivation and the role of self-efficacy (Master's thesis, Tampere University, Tampere, Finland). https://trepo.tuni.fi/handle/10024/122374
Saari, S. (2020). Digitaalisen ja fyysisen tilan rajoilla: Monimenetelmällinen tutkielma lisätyn todellisuuden psykososiaalisista vaikutuksista (Master's thesis, Tampere University, Tampere, Finland). https://trepo.tuni.fi/handle/10024/124121