Hyppää pääsisältöön

MapIE - Mapping of Longitudinal data of Inequalities in Education

Euroopan unionin rahoittama
Tampereen yliopisto
Projektin kesto1.3.2024–29.2.2028

MapIE - Mapping of Longitudinal data of Inequalities in Education on nelivuotinen Tampereen yliopiston tutkimuskeskus REALin johtama Horizon Europe -hanke. Tutkimuskonsortioon kuuluu koulutuksen arviointitutkijoita Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksesta, Kansallisesta koulutuksen arviointikeskuksesta KARVIsta, Oslon yliopistosta, Göteborgin yliopistosta, Frankfurtin Goethe-yliopistosta ja Szegedin yliopistosta.

MapIE-hankkeessa kartoitetaan, kuvataan ja analysoidaan paikallisia, kansallisia ja kansainvälisiä pitkittäisaineistoja sen ymmärtämiseksi, miten koulutuksen tasa-arvo ja eriarvoisuus kehittyvät erilaisissa koulutusympäristöissä oppilaan yksilöllisten taustatekijöiden, ympäristön ominaisuuksien sekä erilaisten toimintakäytänteiden ja politiikkojen yhteisvaikutuksena. Tarkoituksena on tunnistaa toimintakäytänteitä ja malleja, joiden avulla voidaan kaventaa eroja oppilaiden oppimistuloksissa. MapIE:ssä tarkastelu kohdentuu pohjoismaisiin ja keskieurooppalaisiin koulutusjärjestelmiin, jotka ovat rakenteellisesti erilaisia muun muassa siinä, missä ikävaiheessa oppilaat tekevät myöhempiin koulutuspolkuihinsa vaikuttavia kouluvalintoja.  

Hankkeessa on seitsemän toisiinsa liittyvää työpakettia:

  • WP1 Project management

  • WP2 Literature review

  • WP3 Framework for data mapping

  • WP4 Data mapping and data management

  • WP5 Effective interventions and policies

  • WP6 Framework for future longitudinal studies

  • WP7 Dissemination, exploitation, communication

Hankkeessa tuotetaan ensin systemaattinen kirjallisuuskatsaus, joka julkaistaan sekä tieteelliselle yleisölle että laajemmalle yleisölle. Kartoitettavat pitkittäisaineistot kuvataan hankkeen aikana rakennettavassa metatietokannassa, joka julkaistaan avoimesti hankkeen verkkosivuilla. Saatavilla olevia tutkimusaineistoja analysoidaan sekä kansallisesti että vertailevin tutkimusasetelmin.  Hankkeen tuloksia julkaistaan tieteellisissä ja yleistajuisissa julkaisuissa ja erilaisissa tilaisuuksissa, joita suunnataan tieteelliselle yleisölle, koulutuspoliittisille päättäjille, viranomaisille, kouluille ja tiedotusvälineille. Lopuksi teemme ehdotuksen siitä, miten koulutuksellista eriarvoisuutta koskevia pitkittäistutkimuksia tulisi jatkossa suunnitella huomioiden sekä paikallisten olosuhteiden merkitys että mahdollisimman hyvä vertailukelpoisuus Euroopan tasolla.

Hanke saa rahoitusta HORIZON-CL2-2023-TRANSFORMATIONS-01-06 -ohjelmasta yhteensä 2 699 644,75 euroa aikavälillä 1.3.2024 - 29.2.2028. Hankkeen kuvaus on luettavissa Cordis-tietokannassa osoitteessa https://cordis.europa.eu/project/id/101132474.

Rahoituslähde

Horizon Europe, Culture, creativity and inclusive society, 1.3.2024 - 29.2.2028.

Yhteistyötahot

Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus, Kansallinen koulutuksen arviointikeskus KARVI, Oslon yliopisto, Göteborgin yliopisto, Frankfurtin Goethe-yliopisto, Szegedin yliopisto