MatriPoshan-tutkimus raskaana olevilla kaupunkilaisnaisilla Kathmandussa, Nepalissa

Projektin kesto1.1.2022–31.12.2026

Tutkimme MatriPoshan-kohorttitutkimuksessa raskaana olevien naisten ravitsemusta, fyysistä aktiivisuutta, ylipainoisuutta, mielenterveyttä ja niiden yhteyksiä raskauskomplikaatioiden riskiin ja painonkehitykseen raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. Tutkimuksessa on mukana noin 500 Nepalin pääkaupungissa Kathmandussa asuvaa naista. Tutkimme myös laadullisin menetelmin sosio-kulttuurisia perinteitä ja käsityksiä, jotka liittyvät ravintoon, liikuntaan ja painonkehitykseen raskauden aikana ja jälkeen. Näitä tutkimuksia varten haastattelemme raskaana olevia naisia, heidän miehiään ja anoppejaan, sekä naispuolisia vapaaehtoisia terveystyöntekijöitä.

Tutkimusryhmä:

Päätutkija: Tarja Kinnunen; Väitöskirjatutkijat: Prem Basel, Rajan Paudel, Durga Pahari and Sujata Shakya; Muut väitöskirjaohjaajat ja tutkijat: Professori Amod Poudyal, Yliopistonlehtori Pirjo Lindfors, Professori Pilvikki Absetz, Yliopistonlehtori Sari Fröjd, Yliopistotutkija Subas Neupane

Rahoituslähde

EDUCase, Finnish Ministry of Education and Culture; Central Department of Public Health, Institute of Medicine, Tribhuvan University; Nepal Health Research Council

Yhteistyötahot

Central Department of Public Health, Institute of Medicine, Tribhuvan University, Kathmandu, Nepal

Yhteyshenkilöt