MERIT – Merkityksellinen työntekijäkokemus vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alalla -hankkeessa kehitetään ratkaisuja vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan työvoiman rekrytointi- ja pysyvyyshaasteisiin. Vieraanvaraisuusala kattaa matkailu- ja ravitsemisalaan liittyvät palvelut sekä tapahtumien ja elämyksien tuottamiseen liittyvät palvelut ja se on merkittävä työllistäjä etenkin suurissa kaupungeissa, Uudellamaalla ja Lapissa.
Hankkeen päätavoitteena on vahvistaa vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan veto- ja pitovoimaa merkityksellisen työntekijäkokemuksen ja siihen liittyvän johtamisosaamisen avulla, erityisesti Y- ja Z-sukupolvien näkökulmasta (1980-2012 syntyneet). Osatavoitteina on tunnistaa vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan merkitykselliseen työntekijäkokemukseen liittyvät kehittämistarpeet, vahvistaa esihenkilöiden johtamisosaamista ja työntekijäymmärrystä, vahvistaa erityisesti Y- ja Z-sukupolvien työssä olemisen edellytyksiä ja yritysten rekrytointiosaamista (alan veto- ja pitovoima) sekä jalkauttaa hankkeessa kehitetyt toimintamallit ja työkalut hankkeen kohderyhmien käyttöön.
Tavoite ja tehtävät
MERIT – Merkityksellinen työntekijäkokemus vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alalla -hankkeessa kehitetään ratkaisuja vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan työvoiman rekrytointi- ja pysyvyyshaasteisiin. Vieraanvaraisuusala kattaa matkailu- ja ravitsemisalaan liittyvät palvelut sekä tapahtumien ja elämyksien tuottamiseen liittyvät palvelut ja se on merkittävä työllistäjä etenkin suurissa kaupungeissa, Uudellamaalla ja Lapissa.
Koronapandemian jälkeen toimiala on kuitenkin kärsinyt osaajakadosta ja varsinkin nuoria osaajia on vaikeaa saada rekrytoitua ja pidettyä alalla. Useissa kyselyissä ja tutkimuksissa on noussut esille sukupolvien väliset erot sekä nuorten sitouttamisen ja johtamisen haasteet vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alalla. Nuorempi sukupolvi kaipaa työhönsä merkityksellistä sisältöä. Merkityksellisyyden kokeminen on arvokasta jo itsessään, mutta se on myös yhteydessä työpaikkaan sitoutumiseen.
Hankkeen kohderyhmää ovat Pirkanmaan, Etelä-Karjalan, Päijät-Hämeen ja Lapin alueilla toimivat vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan mikro- ja pk-yritykset ja yrittäjät, esihenkilöt, työntekijät ja työnhakijat (erityisesti nuoret, vieraskieliset ja osatyökykyiset).
Hanke toteutetaan yhteistyössä päätoteuttaja LAB-ammattikorkeakoulun ja osatoteuttaja Lapin ammattikorkeakoulun kanssa.
Hankkeen päätavoitteena on vahvistaa vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan veto- ja pitovoimaa merkityksellisen työntekijäkokemuksen ja siihen liittyvän johtamisosaamisen avulla, erityisesti Y- ja Z-sukupolvien näkökulmasta (1980-2012 syntyneet). Osatavoitteina on tunnistaa vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan merkitykselliseen työntekijäkokemukseen liittyvät kehittämistarpeet, vahvistaa esihenkilöiden johtamisosaamista ja työntekijäymmärrystä, vahvistaa erityisesti Y- ja Z-sukupolvien työssä olemisen edellytyksiä ja yritysten rekrytointiosaamista (alan veto- ja pitovoima) sekä jalkauttaa hankkeessa kehitetyt toimintamallit ja työkalut hankkeen kohderyhmien käyttöön.
Hankkeen toimenpiteet sisältävät alan yrityksille, esihenkilöille, työntekijöille ja työnhakijoille suunnattuja kehittämiskyselyitä, haastatteluja, työpajoja, verkkovalmennuksia ja webinaareja. Toimenpiteet jakautuvat viiteen työpakettiin:
TP 1: Selvitetään vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan merkitykselliseen työntekijäkokemukseen liittyvät kehittämistarpeet toimialakohtaisesti ja luodaan tilannekuva kehittämiskohteista.
TP 2: Kartoitetaan ja selvitetään esihenkilöiden näkemyksiä työn merkityksellisyydestä ja sen johtamisen kehittämistarpeista (Lappi, Etelä-Karjala, Päijät-Häme ja Pirkanmaa). Suunnitellaan ja toteutetaan em. alueiden esihenkilöille yhteinen verkkovalmennus.
TP 3: Suunnitellaan ja toteutetaan 4+2 kaikille avointa verkkotyöpajaa vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan työntekijöille. Lisäksi suunnitellaan ja toteutetaan webinaarisarja tai podcast-sarja merkityksellisen työntekijäkokemuksen johtamiseen.
TP 4: Etsitään, luodaan ja kuvataan käytännön toimintamalleja ja työkaluja merkityksellisen työntekijäkokemuksen edistämiseksi työpaikoilla sekä kehitetään jatkumo ja yhteistyömalli hankkeen osapuolten kesken. Jalkautetaan tulokset.
TP 5: Toteutetaan hankkeen organisointi ja siihen liittyvät toimenpiteet, viestintä sekä dokumentointi.
Hankkeessa toteutetaan kaikkiaan 17 tapahtumaa sisältäen kohderyhmille tuotettuja webinaareja, valmennuksia ja työpajoja. Julkaisuja tehdään yhteensä 11 kpl. Hankkeen osallistujatavoitteena on 42 yritystä ja 138 henkilöä.
Hankkeen päätuloksena syntyy skaalautuva toimintamalli (sähköinen opas) vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alalla toimivien yritysten ja esihenkilöiden merkityksellisen työntekijäkokemuksen ymmärryksen ja osaamisen vahvistamiseksi, etenkin Y- ja Z-sukupolvien näkökulmasta. Opas sisältää hankkeessa luotuja toimialakohtaisia kehittämispolkuja yritysten tueksi, esimerkkejä alan esihenkilöpersoonista ja työntekijäprofiileista, hankkeessa testattuja työkaluja sekä mallin vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan rekrytointiosaamisen ja työssä olemisen edellytysten vahvistamisesta. Hankkeessa syntyy myös muita julkaisuja sekä hankkeeseen osallistuvien keskinäistä yhteistyötä ja verkostoja. Hankkeen aikana toteutettaviin valtakunnallisiin webinaareihin ovat kaikki asiasta kiinnostuneet tervetulleita.
Hankkeen toimenpiteillä vahvistetaan Pirkanmaan, Päijät-Hämeen, Etelä-Karjalan ja Lapin maakuntien alueella toimivien korkeakoulujen ja vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alan yritysten sekä muiden toimijoiden (alueelliset TE-palvelut, järjestöt ym.) välistä yhteistyötä yli maakuntarajojen. Hankkeen toiminnalla ja tuloksilla parannetaan pitkällä aikavälillä Y- ja Z-sukupolvien työllistymistä ja työssä olemisen edellytyksiä vieraanvaraisuus- ja tapahtuma-alalla (johtaminen, rekrytointi, työn merkityksellisyys). Samalla alan veto- ja pitovoima kehittyvät.
Rahoituslähde
Koordinoiva organisaatio
Partnerit
Yhteyshenkilöt
mika.kylanen [at] tuni.fi