Hyppää pääsisältöön

Miten sosiaalisen median alustat muuttavat mediamaisemaa?

Tampereen yliopisto
Projektin kesto1.5.2022–30.6.2027
KärkialueYhteiskunta

Instagram, Snapchat ja TikTok ovat tuoneet ammattimaisen sosiaalisen median sisällöntuotannon piiriin uusia tekijöitä ja uusia käytäntöjä. Tutkin somevaikuttajia mediatoimijoina ja sitä, miten näiden uusien, ja toisaalta vakiintuneiden mediatoimijoiden suhteet rakentuvat.

Vaikuttajamarkkinoinnin praktiikka on vakiintunut: Suomessa toimii parikymmentä vaikuttajamarkkinointiin erikoistunutta yritystä, minkä lisäksi viestintä- ja PR-toimistoissa, mediatoimistoissa ja sosiaaliseen mediaan erikoistuneissa mainostoimistoissa ja digimarkkinointitoimistoissa tarjotaan vaikuttajamarkkinoinnin palveluja. Markkinoinnin ja mainonnan tutkimuksen piirissä, samoin kuin strategisen viestinnän tutkimuksen piirissä, vaikuttajia on viime vuosina tutkittu paljon, mutta omana mediasektorinaan vaikuttaja-alaa ei ole juurikaan tutkittu (kuitenkin Hund, 2023, Cunningham & Craig 2021, Cunningham & Craig 2019). Väitöskirjatutkimukseni tavoite on tehdä tämä media-alan uusin sektori näkyväksi ja arvioida sen merkitystä media-alalle erityisesti ja yhteiskunnalle laajemmin.

Väitän, että sosiaalisen median sisällöntuottajat tekevät mediatyötä: vaikuttajien ylläpitämät kanavat eivät olisi alun perin nousseet suosituiksi ilman kiinnostavaa sisältöä, joten vaikuttajien pitkäjänteinen onnistunut sisällöntuotanto ja vuorovaikutus yhdessä tai useammassa sosiaalisen median palvelussa on ollut edellytys sille, että he ovat luoneet seuraajayhteisön, jonka huomio ja sitoutuminen nyt muodostaa sen mediatilan, jota somevaikuttajat voivat kaupallistaa.