PISA-tutkimus
PISA (Programme for International Student Assessment) on OECD:n jäsenmaiden yhteinen tutkimusohjelma, jossa on vuodesta 2000 lähtien kartoitettu kansainvälisessä vertailukehyksessä kolmen vuoden välein 15-vuotiaiden nuorten osaamista matematiikassa, luonnontieteissä ja lukutaidossa. Lisäksi PISAssa selvitetään nuorten opiskeluasenteita ja -taitoja sekä kierroksittain vaihtuvia, tulevaisuuden kannalta keskeisiä avaintaitoja.
Päävastuu Suomessa PISA-tutkimuksen kansallisen osuuden toteuttamisesta on Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksella (KTL). Me vastaamme kierroksittain vaihtuvien innovatiivisten arviointialueiden toteuttamisesta. Lisäksi vastaamme oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarkastelusta osana PISA-tutkimusta.
Tarkemmin PISAsta löydät tietoa Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksen sivuilta.
PISA 2025
PISA 2025 -kierroksella pääarviointialueena on luonnontieteellinen osaaminen, jonka toteutuksesta vastaa KTL Jyväskylän yliopistosta. REAL vastaa innovatiivisen arviointialueen toteuttamisesta, joka on tällä kierroksella oppiminen tietoyhteiskunnassa (Learning in digital world). Lisäksi uutena arviointialueena on vieraan kielen arviointi (Foreign langugage), josta puolestaan vastaa Soveltavan kielentutkimuksen keskus (Solki) Jyväskylän yliopistosta.
Esikoe järjestetään keväällä 2024 ja pääkoe keväällä 2025. Ensitulokset julkaistaan joulukuussa 2026.
PISA 2022
Vuoden 2022 tutkimuksen pääarviointialueena oli matematiikan osaaminen. Koronapandemia siirsi esi- ja pääkokeen vuodella eteenpäin alkuperäisestä aikataulusta, joten esikoe järjestettiin keväällä 2021 ja pääkoe keväällä 2022. REAL vastasi tällä kierroksella innovatiivisen arviointialueen, luovan ajattelun, toteuttamisesta sekä oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarkastelusta. Pääarviointialueen ensitulokset on julkaistu 5.12.2023 Opetus- ja kulttuuriministeriössä.
Luovan ajattelun tulokset tullaan julkaisemaan kesäkuussa 2024.
PISA 2018
Vuoden 2018 tutkimuksen pääalueena oli lukutaito. Joulukuussa 2019 julkaistujen ensitulosten mukaan suomalaisten nuorten lukutaito on edelleen OECD-maiden kärkeä. Myös matematiikassa suomalaisnuorten osaamistaso on pysynyt samanlaisena vuoteen 2015 verrattuna. Luonnontieteiden osaaminen on puolestaan laskenut. PISA 2018 -tutkimuksen yhteydessä kerättiin ensimmäistä kertaa tietoa suomalaisoppilaiden oppimisen ja koulunkäynnin tuesta tehostetun ja erityisen tuen osalta. Tästä osuudesta vastasivat REALin tutkijat Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksessa.
PISA 2018 -tutkimuksen pääraportti Lukutaito – tie tulevaisuuteen on luettavissa täällä.
REAL-tutkijat tarkastelivat kirjassa tehostettua ja erityistä tukea saavien oppilaita suoriutumista PISA-tutkimuksessa sekä PISA-tutkimukseen osallistuneiden yhdeksäsluokkalaisten siirtymistä toisen asteen koulutukseen.
Projektiin kuuluvat henkilöt
Ninja Hienonen
yliopistonlehtori, kasvatustustieteetMari-Pauliina Vainikainen
professori, kasvatustiede, alana opetus ja oppiminenMeri Lintuvuori
yliopistotutkijaYhteistyötahot
Ninja Hienonen
ninja.hienonen [at] tuni.fi (ninja[dot]hienonen[at]tuni[dot]fi)
+358 50 3182273
Mari-Pauliina Vainikainen
mari-pauliina.vainikainen [at] tuni.fi (mari-pauliina[dot]vainikainen[at]tuni[dot]fi)
+358 50 4377303
Meri Lintuvuori
meri.lintuvuori [at] tuni.fi (meri[dot]lintuvuori[at]tuni[dot]fi)
+358 50 4484007
PISAn kansallinen tutkimusjohtaja
Arto K. Ahonen
arto.k.ahonen [at] jyu.fi (arto[dot]k[dot]ahonen[at]jyu[dot]fi)
+358 40 839 4209