Ravitsemuskoulutuksen ja ravitsemustutkimuskapasiteetin vahvistaminen yliopistoissa Nepalissa (NERC-projekti)

Projektin kesto1.1.2024–31.8.2026
KärkialueTerveys

Tausta

Virheravitsemus on yhä merkittävä kansanterveysongelma Nepalissa, vaikka lasten aliravitsemuksen vähentämiseen onkin tehty paljon työtä siellä. Viime aikoina myös ylipainoisuus ja epäterveelliseen ravintoon liittyvät ei-tarttuvat taudit ovat yleistyneet Nepalissa. Toisaalta Nepaliin tarvitaan laadukas nepalilaisten ruokien koostumustietokanta, jotta voidaan tutkia väestön ravinnonsaantia, ja suunnitella kohdistettuja ja tehokkaita toimia haavoittuvaisimmille ryhmille. Tribhuvanin yliopistossa on myös tunnistettu tarvetta kehittää ravitsemustieteen opetusta mm. ruokaturvaan, ylipainoisuuteen ja ruokajärjestelmän kestävyyteen liittyen.

Tavoite ja tehtävät

NERC projektin tavoitteena on lisätä ravitsemuskoulutuksen ja -tutkimuksen kapasiteettia nepalilaisissa yliopistoissa kaikki mukaan ottavalla ja työelämälähtöisellä tavalla siten, että:

1) rakennamme uuden laadukkaan elektronisen nepalilaisten ruokien koostumustietokannan, jota voidaan käyttää väestön ravinnonsaannin tutkimiseen Nepalissa,

2) vahvistamme ravitsemusta opettavien opettajien, opiskelijoiden ja ravitsemustieteen ammattilaisten osaamista ruoankäyttötietojen keräämiseen ja ravinnonsaannin analysoimiseen uutta koostumustietokantaa ja soveltuvaa laskentaohjelmaa käyttäen, ja

3) uudistamme ruokaturvaan ja ruokasysteemien kestävyyteen liittyvän opetuksen sisältöjä ja opetusmenetelmiä Nepalissa.

Vaikuttavuus

Uskomme, että projektimme tulee parantamaan ravitsemustieteen koulutuksen laatua ja tukimuskapasiteettia nepalilaisissa yliopistoissa. Siten nepalilaisilla yliopistoilla tulee olemaan paremmat mahdollisuudet edistää kestävää kehitystä, ruokaturvaa ja terveellistä ravitsemusta antamalla korkealaatuista, kaikki mukaan ottavaa ja työelämää hyödyttävää ravitsemuskoulutusta, sekä paremmat perusedellytykset tehdä ravitsemustutkimusta Nepalissa.

Rahoituslähde

Ulkoministeriö, HEP-ohjelma 2024-2026

HEP-ohjelma (Higher Education Partnerships programme) tukee suomalaisten ja kehitysmaiden korkeakoulujen välisiä yhteistyöhankkeita, joiden avulla vahvistetaan kehitysmaiden korkeakoulutusta. Hankkeissa kehitetään korkeakoulujen opintoalakohtaisia, metodologisia, pedagogisia ja hallinnollisia valmiuksia.

Koordinoiva organisaatio

Tampereen yliopisto, yhteiskuntatieteiden tiedekunta, terveystieteiden yksikkö

Partnerit

Tribhuvanin yliopisto

Vuonna 1959 perustettu Tribhuvanin yliopisto on vanhin ja suurin Nepalin yliopistoista. Yliopistoon kuuluu viisi teknistä instituuttia ja neljä tiedekuntaa. Kaksi yliopiston laitosta, CDPH ja CDHS, toimivat partnereinamme NERC-projektissa.

Central Department of Public Health (CDPH)

Kansanterveystieteen tutkinto-ohjelmia on opetettu Tribhuvanin yliopiston Maharajgunjin lääketieteen kampuksella vuodesta 1986 alkaen. CDPH eli kansanterveystieteen laitos perustettiin vuonna 2018 ja se on nykyään itsenäinen laitos Tribhuvanin yliopiston alaisuudessa. Siellä opiskelee noin 225 opiskelijaa kansanterveystieteen, terveydenedistämisen ja terveyskasvatuksen, sekä kansanravitsemuksen kandi-, maisteri- ja tohtoritason tutkinto-ohjelmissa.

Central Department of Home Sciences (CDHS)

CDHS eli kotitieteiden laitos perustettiin vuonna 1986. CDHS tarjoaa maisteri- ja tohtoritason tutkinto-ohjelmia, joiden erikoistumisvaihtoehtoina ovat ruoka ja ravitsemus sekä lapsen kehittyminen ja sukupuolten sosiaalistuminen. CDHS tarjoaa myös lyhyempiä kanditutkinnon jälkeisiä koulutuksia ravitsemustieteen, kansanravitsemuksen ja naistutkimuksen aloilla.