Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin koulu (SchoolWell) -hanke on strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) rahoittama monitieteinen konsortio. Keskeisenä tavoitteenamme on vaikuttaa suomalaisen peruskoulun ytimeen, arkiseen pedagogiseen toimintaan, ja luoda yhdessä lasten, nuorten ja heidän kanssaan työskentelevien aikuisten kanssa kokonaisvaltaista hyvinvointia ja oppimista tukevia ratkaisuja.
Tulevaisuutemme riippuu lasten ja nuorten kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista: heidän valmiudestaan rakentaa hyvää elämää, oppia ja luoda uutta, toteuttaa itseään sekä rakentaa hyvinvoivia yhteisöjä ja yhdenvertaista yhteiskuntaa. Yksilötasolla lapsen ja nuoren fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi ennustaa voimakkaasti myönteistä elämänkulkua. Varhaiset hyvinvoinnin ongelmat puolestaan altistavat kielteisille kehityspoluille. Hyvinvoinnilla tai sen puutteella on kauaskantoisia sosiaalisia, yhteiskunnallisia ja taloudellisia kerrannaisvaikutuksia paitsi yksilölle itselleen, myös hänen läheisilleen ja laajemmin yhteiskunnalle.
Vaikka suurin osa suomalaisista lapsista ja nuorista voi paremmin kuin koskaan, monet heistä kokevat haasteita jollakin hyvinvoinnin alueella. Esimerkiksi ahdistuneisuuden ja yksinäisyyden kokemukset ovat selkeästi kasvussa. Hyvinvointiongelmien kirjo on moninainainen ulottuen aina sosiaalisesta syrjäytymisestä fyysisen aktiivisuuden haasteisiin. Ongelmat myös kasautuvat ja pieni, mutta kasvava joukko lapsia ja nuoria kokee ongelmia useilla hyvinvoinnin alueilla. Lasten ja nuorten hyvinvointierot kasvavat kiihtyvällä tahdilla, mikä väistämättä heikentää lasten ja nuorten mahdollisuuksia kasvaa mielekästä elämää eläviksi aikuisiksi, jotka kykenevät ottamaan vastuun toimivasta yhteiskunnasta.
Yksi merkittävimmistä lapsuuden ja nuoruuden kasvuympäristöistä on peruskoulu, jossa kaikki suomalaiset lapset ja nuoret viettävät merkittävän osan päivästään. Koulu tarjoaa pitkäkestoisen ympäristön paitsi oppimiseen myös lasten ja nuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseen, ja sen vaikutukset kantautuvat vuosikymmenien päähän. Koululla onkin mahdollisuus omalta osaltaan myötävaikuttaa hyvinvointiongelmien ratkaisemiseen ja ennen kaikkea niiden ennaltaehkäisemiseen. Koulun toimintaa, oppimista ja vuorovaikutusta ohjaavat pedagogiset ratkaisut voivat oppimisen ohella edistää myös kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin koulu (SchoolWell) -hankkeessa luomme tutkimukseen perustuvia, kestäviä ja vaikuttavia sosio-pedagogisia ratkaisuja oppimisen ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin samanaikaiseen edistämiseen peruskoulussa. Hankkeemme pyrkii tukemaan oppilaiden myönteisiä opiskelu- ja elämänkulkuja sekä edistämään yhdenvertaisuutta rakentamalla kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevaa kouluyhteisöä.
Rahoituslähde
Tutkimusta rahoittaa strategisen tutkimuksen neuvosto (STN), joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä. Rahoituskausi 01.10.2022 - 30.09.2025.
Koordinoiva organisaatio
Helsingin yliopisto, professori Kirsi Pyhältö.
Yhteistyötahot
Helsingin yliopisto, Tampereen yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja Oulun yliopisto.
Yhteyshenkilöt
Tiina Soini-Ikonen
tutkimusjohtajaKouluilta-podcast
Miten voisimme tukea lasten liikunnallista elämäntapaa, ja miten liikkuminen vaikuttaa oppimiseen? Mitä puhelimille tulisi tehdä kouluissa? Entä miten tulisi suhtautua siihen, että nuorten elämä on nykyään sosiaalisessa mediassa? Kouluilta-podcast vastaa koulun arkea käsitteleviin ajankohtaisiin kysymyksiin tutkimuksen näkökulmasta.