SIX Supercharger - digitaaliset kaksoset kestävässä ja älykkäässä valmistuksessa

Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto1.2.2024–31.7.2024

Tavoite ja tehtävät

SIX supercharger - digitaaliset kaksoset kestävässä ja älykkäässä valmistuksessa (SIX Super) -hankkeen tarkoituksena on luoda ylimaakunnallinen tutkimussuunnitelma ja yritysten kaksoissiirtymää auttava toimintamalli Sustainable Industry X (SIX) aloitteen alle (www.six.fi). SIX kokoaa yhteen vientivetoisia yrityksiä sekä alihankkijoita, joilla pyritään vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin tehokkaasti.

SIX Superin keskiössä ovat digitaaliset kaksoset, joiden avulla on mahdollista luoda esimerkiksi tehdasta, valmistusprosessia tai valmistusketjua simuloiva virtuaaliympäristö älykästä ja kestävää valmistamista tukemaan.

Tampereen ammattikorkeakoulu, Tampereen yliopisto, Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT, Oulun yliopisto ja Seinäjoen ammattikorkeakoulu muodostavat valmistavan teollisuuden tutkimuslaboratorioiden ja tutkimusyhteistyön kokonaisuuden. SIX Super-valmisteluhankkeessa kehitetään yhdessä yritysten kanssa työelämälähtöistä tutkimussuunnitelmaa, jota kyseisessä konsortiossa ja kyseisissä laboratorioissa toteutetaan
digitaalisia kaksosia hyödyntämällä. Tutkimustulokset tukevat yrityksiä kilpailukykyisessä kaksoissiirtymässä hankkeen kattamissa maakunnissa. Valmisteluhankkeen aikana konsortiota pyritään täydentämään uusilla jäsenillä. Jokaisella tutkimuskonsortion jäsenellä on oma painopistealue, johon digitaalisia kaksosia sovelletaan.

Valmisteluhankkeen pääasiallinen tavoite on kehittää SIX Super -konsortion sisällä digitaalisiin kaksosiin keskittyvä kilpailukykyinen hakemus, jonka ohjausryhmään liittyy vähintään 10 - 20 yritystä.

Hankkeen työpaketit ovat seuraavat:
TP1: Digitaaliset kaksoset valmistuksessa: SIX Super tutkimussuunnitelma;
TP2: Yritysten sitouttaminen ja suunnitelman iterointi;
TP3: Viestintä jakoordinointi. Valmisteluhankkeen tuloksena on SIX Super -hakemus.

Rahoituslähde

EAKR Euroopan aluekehitysrahasto (2021-2027)

Timo Rainio
timo.rainio [at] tuni.fi