Succeed in Business – complex entrepreneurship training for young people 18-25 years old, who come from low-income families and reside in Latvia, Estonia and Finland

Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto1.5.2024–30.10.2026

Hankkeessa pyritään hyödyntämään nuorten potentiaalia tarjoamalla heille kattavaa ja monipuolista yrityskoulutusta. Tämän koulutuksen avulla nuoret voivat oppia ja harjoitella yrittäjyystaitoja, tutustua kolmen Keski- ja Baltian maan liiketoimintaympäristöön, olla vuorovaikutuksessa ja tehdä yhteistyötä ikätovereidensa kanssa, oppia merkittäviltä yrittäjiltä sekä saada jatkuvaa räätälöityä tukea kaikissa vaiheissa yrityksen perustamiseen ja sen jälkeen.

Tavoite ja tehtävät

Hankkeessa käsitellään rajat ylittäviä yhteisiä haasteita, jotka koskevat korkeasta työttömyydestä kärsiviä 18-25-vuotiaita nuoria Latviassa (Zemgalessa, Riikassa ja Riian alueella), Virossa (Etelä-Eestin alueella) ja Suomessa (Länsi-Suomen alueella). Nuorten on usein vaikea saada töitä ja he voivat joutua pitkäaikaistyöttömiksi tai NEET-työttömiksi, koska työnantajat suosivat kokeneempaa henkilöstöä. Pienituloisista perheistä tulevat nuoret ovat erityisen haavoittuvassa asemassa, koska heidän on usein aloitettava työskentely varhaisessa iässä ja monesti he päätyvät matalasti koulutettuihin tehtäviin. Lisäksi heillä ei ole varaa maksulliseen koulutukseen. Tämän vuoksi vähävaraisilla nuorilla on harvoin mahdollisuus hyödyntää potentiaaliaan, rakentaa uraa, ansaita haluamaansa palkkaa ja saavuttaa työtyytyväisyyttä.

Rahoituslähde

Interreg Central Baltic (CB) 2021-2027

Koordinoiva organisaatio

Latvia University of Life Sciences and Technologies