Päätavoitteena on selvittää, mitkä yksilö-, koulu- ja kuntatason tekijät ennustavat nuoren menestyksekästä etenemistä ja hyvinvointia yläkoulussa, onnistunutta sijoittumista toisen asteen opintoihin ja opintojen sujuvaa jatkumista kohti aikuisuutta.
Projektissa tutkitaan metropolialueen nuorten osaamisen, motivaation ja hyvinvoinnin kehitystä yläluokkien aikana, heidän hakeutumistaan toisen asteen koulutukseen ja koulutuksessa jatkamistaan ja opinnoissaan etenemistä ensimmäisen opintovuoden aikana. Tarkempina tutkimuskohteina ovat oppimaan oppiminen (osaaminen ja oppimisasenteet) ja hyvinvointi (terveys, vahvuudet ja vaikeudet, sosiaaliset suhteet, terveystottumukset), näiden keskinäinen vuorovaikutus ja yhteys onnistuneesti eteneviin opintoihin läpi yläkoulun ja toisen asteen opintoihin siirtymiseen.
Huomiota kiinnitetään tekijöihin, jotka auttavat tunnistamaan varhaisessa vaiheessa oppilaat, joiden koulupolku katkeaa peruskoulun päättyessä tai toisen asteen opintojen alettua.
Tutkimuksessa seurattiin Helsingin metropolialueella 12 000 oppilaan ikäluokkaa 7. luokalta toisen asteen koulutuksen loppuun. Aineisto koostuu oppilaskyselyistä sekä koulua kuvaavista tiedoista. Osa aineistosta (kysely, rekisteriaineistot) kerättiin vuosina 2011, 2014 ja 2016.
Tutkimusryhmä
Helsingin yliopisto: Koulutuksen arviointikeskus: professori Risto Hotulainen
Tampereen yliopisto: Yhteiskuntatieteiden tiedekunta, terveystieteiden yksikkö: professori Arja Rimpelä, yliopistonlehtori Pirjo Lindfors, projektitutkija Jaana Kinnunen; Kasvatustieteiden tiedekunta: professori Mari-Pauliina Vainikainen
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: Tutkimusprofessori Sakari Karvonen, johtava asiantuntija Timo Ståhl, asiantuntija Vesa Saaristo