SYNTI – Synteettisen inertian ratkaisut hajautetuissa sähköverkoissa

Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto1.1.2024–31.12.2025

Tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa matemaattis-fysikaaliselta sisällöltään haastava ja monipuolinen dynaaminen simulointimalli, joka mahdollistaa suuntaajakäyttöisten lähteiden ohjausten verkkotarkastelut millisekuntitasolla.

Lisäksi tavoitteena on selvitettää eri inertialähteiden teknis-taloudellisia mahdollisuuksia sähköverkon tukemisessa.

Tavoite ja tehtävät

Synteettisen inertian ratkaisut hajautetuissa sähköverkoissa -hankkeen tavoitteena on selvittää eri synteettisen inertian lähteiden ominaisuudet, potentiaali ja taloudellisuus. Synteettistä inertiaa tarvitaan energiamurroksen edetessä, sillä sääriippuvat tuotantomuodot eivät tarjoa sähköverkolle luontaisesti niitä stabiilisuusominaisuuksia, joita tahtigeneraattoreihin perustuva perinteinen sähköntuotanto tarjoaa.

Hankkeessa kartoitetaan erilaiset synteettisen inertian lähteet, joita ovat suuntaajakäyttöjen välityksellä verkkoon kytketyt energiavarastot, tuulivoimalat ja aurinkovoimalat. Suuntaajien ohjausperiaatteita tutkitaan ja niitä verrataan luonnollisen inertian lähteisiin, joita ovat verkkoon kytketyt tahtikoneet tai vauhtipyörät.

Hankkeessa kehitetään dynaaminen simulointimalli, joka mahdollistaa verkon ilmiöiden tarkastelun millisekuntitasolla. Verkon tukeminen synteettisen inertian avulla on erityisen tärkeää nopeissa muutostilanteissa, joissa ohjausten tulee toimia millisekunneissa. Dynaamisen simulointimallin kehittämisen lisäksi hankkeessa selvitetään erilaisten synteettisen inertian lähteiden taloudellisuus ja kaupallinen saatavuus. Hankkeessa tehtävä kehitys- ja selvitystyö tuottavat arvokasta tietoa verkoston yrityksille teknologian hankinnan, teknologiansiirron, yhteistyön ja oman tuotekehitysstrategian valmistelua varten.

Hankkeen tuloksena syntyy erilaisten synteettisen inertian lähteiden simulointimalli, jolla lähteiden ominaisuuksia pystytään selvittämään sekä myös niiden taloudellisuus ratkaisemaan. Lisäksi kartoitetaan erityisesti Etelä-Savon sähkötekniikan uusien tuote- ja liiketoiminta-avauksien sekä investointien mahdollisuudet sähköverkkojen toiminnan varmistamiseksi ja uusien työpaikkojen lisäämiseksi.

Hankkeen kohderyhmä muodostuu kantaverkkoyhtiöstä, tulevaisuudessa mikroverkkoja operoivista sähköyhtiöistä sekä alan teknologiayrityksistä, joille synteettisen inertian ratkaisut voivat tarjota merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia.

Rahoituslähde

JTF 2021-2027 (Oikeudenmukaisen siirtymän rahasto)

Koordinoiva organisaatio

Tampereen ammattikorkeakoulu Oy (TAMK)