Technological literacy for lab and health technology professionals (TechLit)

Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektin kesto1.1.2024–31.12.2026

Projektin päätavoitteena on kehittää uudenlaisia lähestymistapoja teknologisen lukutaidon ja digitaalisen teknologian osaamisen opettamiseen sekä varmistaa, että vastavalmistuneet ovat valmiita tutustumaan uusiin laitteisiin. Kumppanit yhdessä kehittävät innovatiivisia lähestymistapoja ja strategioita, joilla parannetaan digitaalista ja teknologista lukutaitoa ja osaamista. Tämä tapahtuu tunnistamalla ja vaihtamalla parhaita käytäntöjä ja asiantuntemusta, mitkä parantavat ja tehostavat olemassa olevaa opetusta, oppimista ja käytäntöä sekä voimaannuttavat oppijoita tulemaan muutoksen ajureiksi.

Tavoite ja tehtävät

Analyyttisten laitteiden ja digitaalisten teknologioiden valikoima sekä laboratorioautomaatio ovat lisääntyneet viime vuosikymmeninä. Nopea kehitys yhdistettynä rajalliseen opetuslaboratoriolaitteistoon ja käytettävissä oleviin resursseihin vaatii uusia pedagogisia ratkaisuja ja innovaatioita, jotka täyttävät kasvavat tarpeet opiskelijoiden valmistautuessa tulevaan työhönsä. Nämä haasteet vaikuttavat aloihin (bioanalytiikka, laboratoriotekniikka ja radiografia), joissa opiskelijoiden on opittava käyttämään ja ylläpitämään monimutkaisia ja kalliita automatisoituja laitteita ja omaksumaan teknisesti haastavaa sisältöä.

Kaikissa kolmessa tutkintoohjelmassa osa opetuksesta tapahtuu kampuksella ja osa harjoittelujaksoina mahdollisilla tulevaisuuden työpaikoilla. Bioanalytiikan ja radiografian harjoittelu tapahtuu pääsääntöisesti terveydenhuollon organisaatioissa, laboratoriotekniikassa  se on tutkimus- tai tuotekehityslaboratorioissa teollisuudessa ja yliopistoissa.

Näihin uusiin digitaalisiin teknologioihin kuuluvat esimerkiksi tekoäly (AI), joka on yhä keskeisemmässä asemassa lääketieteellisen kuvantamisen tulevaisuutta koskevissa keskusteluissa. Esimerkiksi röntgenkuvat ja magneettikuvaus (MRI) ovat myös erittäin merkityksellisiä näiden koulutusalojen kannalta. Toinen esimerkki on bioinformatiikka, joka on keskeinen käsiteltäessä ja ymmärrettäessä suurikapasiteettisia automatisoituja laboratorioanalyysejä (esim. DNA-sekvensoinnissa) sekä bioanalytiikassa että laboratoriotekniikassa. Yksi näiden alojen kouluttajien keskeisistä haasteista on siten varmistaa, että nuoret ammattilaiset ovat valmiita, ja heillä on taitoja ja osaamista käyttää, ymmärtää ja kehittää uusia digitaalisia teknologioita koko uransa ajan. TechLit-hankkeessa neljän Euroopan maan yliopistojen laboratorio- ja terveysteknologian alan opettajat ja tutkijat kehittävät ja testaavat uudenlaisia lähestymistapoja teknologisen lukutaidon opettamiseen bioanalytiikan, laboratoriotekniikan ja radipgrafian opiskelijoille. Näiden opetusinnovaatioiden kehittäminen ja toteuttaminen tapahtuu vuoropuhelussa tulevien työnantajien edustajien kanssa. Jo TechLit-sovelluksen valmisteluissa olemme kokeneet, että työskentelemällä näiden kolmen asiaan liittyvän tutkinto-ohjelman kautta saamme rikkaamman ymmärryksen koulutushaasteista, kun vastaamme nopeasti kehittyvien digitaalisten teknologioiden johtamiin tarpeisiin aloilla, ja louhimme tätä edelleen projektin tulosten toteutuksessa ja levittämisessä.

Rahoituslähde

Erasmus+ Cooperation Partnership LS 2021-2027

Koordinoiva organisaatio

Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK)