Tekoälyn ja ihmisen vuorovaikutuksen monitahoiset heijastusvaikutukset ja rajoitukset työssä, liiketoiminnassa ja yhteiskunnassa

Projektin kesto1.1.2024–31.12.2026

Motivaatio: SYNTHETICA käsittelee tekoälyn, kuten OpenAI:n GPT-4:n ja kuvageneraattorien, kasvavaa vaikutusta yhteiskuntaan. Projektin tavoitteena on ymmärtää AI:n ja ihmisen rajoitusten väliset yhteydet, keskittyen siihen, miten AI ymmärretään ja toimii organisaatioissa.

Laajuus: Projekti tutkii AI:n ja ihmisen vuorovaikutuksen vaikutuksia ja rajoituksia työelämässä, liiketoiminnassa ja yhteiskunnassa. Se sisältää kolme pääaluetta: 1) AI:n kielenkäsittelyn tekniset näkökohdat, 2) AI:n moraalisten rajojen ymmärtäminen diskurssianalyysin kautta, 3) AI:n roolin tutkiminen organisaatiokäytännöissä ja algoritmisten rajoitusten vaikutukset.

Tulos: SYNTHETICA pyrkii luomaan uuden tutkimusparadigman, joka menee AI:n rajoitusten, kuten vinoutumisen ja läpinäkyvyyden, tunnistamisen yli. Se pyrkii integroimaan nämä kysymykset sosiaalisiin, poliittisiin ja akateemisiin keskusteluihin, yhdistäen ne takaisin AI:n koulutusmalleihin. Organisaatioiden kanssa tehtävä yhteistyö on elintärkeää todellisen maailman tiedon ja oivallusten saamiseksi, mikä parantaa projektin käytännön vaikutusta.

Tutkimusrahoitus

Suomen Akatemia