Hyppää pääsisältöön

iN TUNE: Neurokirjon lasten tunnesäätely ja sosiaalinen kompetenssi tunnistamisesta tukemiseen

Tutkimus keskittyy arvioimaan ja kehittämään tunnesäätelyn ja sosiaalisen toimintakyvyn arvioinnin ja tukemisen menetelmiä lasten ja nuorten neuropsykologisen kuntoutuksen toimintaympäristössä. Tutkimus toteutetaan Psykologian opetus- ja tutkimusklinikka PSYKE:ssä. 

Tausta

PSYKE:ssä tehdään neuropsykologista kuntoutustyötä pääosin ostopalveluna tapahtuvana lääkinnällisenä kuntoutuksena. Valtaosa asiakkaista on kouluikäisiä lapsia nuoria, joilla on kehityksellisiä neuropsykiatrisia vaikeuksia, kuten aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö (ADHD) tai autismikirjon häiriö. Näissä oirekuvissa tunnesäätelyn ja sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikeudet ovat tyypillisiä ja haittaavat voimakkaasti yksilön toimintakykyä. 

Tässä tutkimuksessa kehitetään ja arvioidaan tunnesäätelyn ja sosiaalisen toimintakyvyn arvioimiseen ja tukemiseen liittyviä menetelmiä. Tutkimusprojekti koostuu kahdesta osatutkimuksesta. 

Ensimmäisen osatutkimuksen päätavoitteena on arvioida toiseen osatutkimukseen valittuja kyselymittareita, ja kerätä niihin suomalainen vertailuaineisto. Katso lisätietoja täältä!

Toisessa osatutkimuksessa aineistoa kerätään osana PSYKE:n neuropsykologisen kuntoutuksen asiakastyötä. Aineistonkeruuseen osallistuminen on asiakkaille vapaaehtoista, eikä siitä kieltäytyminen vaikuta asiakkaan hoitoon.

Tavoite ja tehtävät

Tutkimuksessa kehitämme ja kokeilemme uusia arviointimenetelmiä, jotka soveltuisivat kuntoutustavoitteiden laatimisen avuksi ja edistymisen seuraamiseen. 

Tutkimuksen pilottivaiheessa kehitetään tunnesäätelyn kuntoutusmoduuleja, jossa tunteiden tunnistamiseen ja säätelyyn liittyvät menetelmät ja keinot kootaan lyhyisiin, muutamalla kuntoutuskerralla toteutettaviin moduuleihin. Moduulit kehitetään hyödyntäen erityisesti kognitiivisen käyttäytymisterapian menetelmiä. Pilotointivaiheen jälkeen käyttöön otetaan yksilölliseen arviointitietoon pohjautuen asiakkaidemme tavoitteisiin soveltuvat moduulit, joissa vahvistetaan lapsen taitoja, ja tutkitaan moduulien toteutettavuutta ja alustavaa tuloksellisuutta. 

Tutkimusprojektissa myös kehitetään ja tutkitaan parikuntoutusmallin toteutettavuutta ja alustavaa tuloksellisuutta. 

Koordinoiva organisaatio

Tampereen yliopiston Psykologian opetus- ja tutkimusklinikka PSYKE

Psykologian opetus- ja tutkimusklinikka PSYKE

PSYKE on Tampereen yliopiston psykologian oppiaineen opetus- ja tutkimusklinikka, jossa tehdään psykologian ammattikäytännön kehittämistyötä, asiakastyötä, opetusta ja tutkimusta.