Työterveyshuolto osana sote-järjestelmää: integraatio- ja kustannusnäkökulmia -konsortiohanke

Sisätautialat, keuhkosairaudet & akuuttihoito, iho ja allergiasairaudet, työterveys- ja perusterveydenhuolto, farmakologia
Projektin kesto1.3.2023–28.2.2025
KärkialueTerveys, Yhteiskunta

Tampereen yliopiston työterveyshuollon ryhmä (MET) on mukana konsortiohankkeessa, jossa tutkitaan yhdessä Kelan, Itä-Suomen ylipiston, TYKS:n ja Työterveyslaitoksen kanssa työterveyshuollon toimintaa uudistuvassa sote-palveluiden kokonaisuudessa.

Hankekokonaisuuden tavoitteena on selvittää työterveyshuollon integroitumista uuteen hyvinvointialueiden kokonaisuuteen. Tutkimushankkeeseen osallistuvien toimijoiden erityisosaamiset täydentävät toisiaan ja mahdollistavat monipuolisen sekä monimenetelmällisen tutkimusasetelman. Hankkeen rahoittajana toimii Kela.

Tampereen yliopisto toteuttaa kolme osatutkimusta. Ne käsittelevät

1. työterveyshuollon digi- ja etäpalveluita,
  2. jonotusaikoja sekä
  3. tuki- ja liikuntaelin- ja mielenterveyspotilaiden hoitoa.

Kahdessa jälkimmäisessä kohdejoukon muodostaa vuosina 2018–2022 vähintään kahdesti Pihlajalinnan työterveyshuollossa asioineet potilaat, joiden tietoja tarkastellaan yhdistelemällä eri rekistereitä (Pihlajalinna, Avohilmo, Hilmo, Kela, ETK, Tilastokeskus). Digi- ja etäpalveluosiossa hyödynnetään Pihlajalinnan potilasrekisteriä sekä Kelan korvausrekisteriä. Lisäksi haastatteluilla selvitetään työterveyshuollon digi- ja etäpalveluita käyttävien asiakkaiden (työantajat) ja palveluiden tuottajien (työterveyshuollon ammattilaiset) kokemuksia palveluista.

Tutkimusrahoitus

Kela