Uudet bakteeriprosessit globaalissa hiilen kierrossa ja metaanipäästöjen vähentämisessä

Projektin kesto1.9.2022–31.8.2027
KärkialueTekniikka

Tämän akatemiatutkijaprojektin tarkoituksena on selvittää gammaproteobakteereihin kuuluvien metanotrofien mikroaerobisten ja anaerobisten prosessien merkitys kasvihuonekaasu metaanin kulumisessa järvissä.

Prosessit havaitaan ja mitataan kenttähavaintojen sekä järvinäytteillä ja järvistä eristetyillä metanotrofeilla tehtävien kokeiden avulla. Tutkimuksessa käytetään 13C-isotooppitekniikoita ja moderneja molekyylibiologian tutkimusmenetelmiä [(meta)genomiikka, (meta)transkriptomiikka, (meta)proteomiikka]. Prosessien geneettisen potentiaalin maailmanlaajuista esiintymistä tutkitaan lisäksi analysoimalla kansainvälisiä nukleotiditietokantoja.

Tutkimustulokset tulevat muuttamaan vallitsevaa tieteellistä käsitystä metaanin kulumisesta ja niitä voidaan hyödyntää arvioitaessa globaalimuutoksen vaikutusta ekosysteemien metaaninhapetuskapasiteettiin. Projektin aikana myös eristetään uusia metanotrofibakteerilajeja. Tutkituilla prosesseilla on myös merkittävä bioteknologinen potentiaali bio- ja maakaasun sisältämän metaanin kaupallisessa hyötykäytössä.

Tutkimusrahoitus

Suomen Akatemia