YiPEE: Monikomponenttinen interventio nuorten mielenterveyden parantamiseen

Euroopan unionin rahoittama
Projektin kesto1.1.2023–31.12.2025
KärkialueTerveys, Yhteiskunta

Tavoite

YiPEE-projektin tavoitteena on kehittää, toteuttaa ja arvioida monikomponenttista nuorten mielen hyvinvoinnin tukemiseen ja tarttumattomien tautien ehkäisyyn tähtäävää interventiota. Interventio keskittyy sisäisen hyvinvoinnin, sosiaalisten yhteyksien ja ympäristön parantamiseen nuorten johtamien ideoiden ja toimien avulla.

Tausta

Perinteiset mielenterveysinterventiot eivät usein tuota pysyviä vaikutuksia nuorten hyvinvoinnille, koska ne keskittyvät liikaa kliiniseen hoitoon ja näkevät nuoret passiivisina vastaanottajina. citiesRISE (cR) on globaalisti toimiva järjestö, joka pyrkii omalla toiminnallaan paikkaamaan näitä puutteita työskentelemällä nuorten, yhteisöjen ja asiantuntijoiden kanssa monissa kaupungeissa ja maissa luodakseen tehokkaampia ja laajennettavissa olevia mielenterveysratkaisuja.

Strategia

YiPEE yhdistää kouluissa toteutettavan ohjelman toimintoihin, jotka edistävät positiivisia muutoksia nuorten sisäisessä hyvinvoinnissa, ihmissuhteissa ja ympäristössä. Nuoret osallistuvat ohjelman muokkaamiseen ja johtamiseen yhdessä koulujen, yhteisöjen ja muiden kumppaneiden kanssa.

Arviointi

Sovellamme monipuolisia tutkimusmenetelmiä arvioidaksemme ohjelman toimeenpanoa ja vaikutuksia neljällä alueella: Chennaissa (Intia), Nairobissa (Kenia), Kapkaupungissa (Etelä-Afrikka) ja Tukholmassa (Ruotsi). Realistinen arviointi auttaa selvittämään, miten, missä olosuhteissa ja kenelle ohjelma toimii (tai ei toimi). Chennaissa toteutetaan myös satunnaistettu kontrolloitu tutkimus (RCT), jossa selvitetään sekä intervention vaikutuksia mielen hyvinvoinnille että sen kustannusvaikuttavuutta.

Tampereen yliopiston rooli

TAU johtaa työpakettia 3, jossa keskitytään nuorten mielenterveyden parantamiseen tähtäävän monikomponenttisen YiPEE-intervention toimeenpanopanostrategioiden kehittämiseen. Lisäksi TAU osallistuu teoriaan perustuvien yhteiskehittämistyöpajojen suunnitteluun ja toteutukseen. Työpajojen tarkoituksena on yhdessä eri toimijoiden kanssa suunnitella ja mukauttaa interventio ja toimeenpanostrategiat vastaamaan kohderyhmän tarpeita ja olosuhteita. TAU tukee myös intervention toimeenpanoa ja osallistuu arviointimenetelmien kehittämiseen ja aineiston analysointiin.

Tutkimusrahoitus

Euroopan komissio