Yli 65-vuotiaiden media- ja robottilukutaidot

Projektin kesto1.9.2023–31.12.2027

MediaRoboLit 65+ keskittyy yli 65 vuotiaiden ihmisten mahdollisiin haasteisiin nykyisessä media- ja digiympäristössä. Ikääntyneillä voi olla haasteita media- ja robottilukitaidoissa, jotka voisivat tukea heitä elinikäisessä oppimisessa, hyvinvoinnissa ja osallistumisessa yhteiskuntaan. Median välittämän informaation saaminen ja käyttäminen vaatii medianlukutaitoja eli taitoja hankkia ja arvioida tietoa, sekä luoda mediaviestejä erilaisissa ympäristöissä. Tässä projektissa robotit käsitetään uudeksi mediaksi, sillä niiden osuus informaation ja palveluiden tarjoamisessa on lisääntymässä. Robottien lisääntynyt käyttö vaatii käyttäjiltä robottilukutaitoa, eli taitoja käyttää ja olla vuorovaikutuksessa niiden kanssa.

Tutkimusrahoitus

Suomen Akatemia