Alumnimme Alberto Monroy Trujillo: Tutkimuskohteena vallankäytön mekanismit ja niiden näkyväksi tekeminen

Julkaistu 27.5.2024
,
päivitetty 13.6.2024
Kuva: Alberto Monroy Trujillon kotialbumi
Alberto Monroy Trujillo työskentelee yliopistonlehtorina ja väitöskirjatutkijana Complutense University of Madridissa. Vuonna 2018 Alberto tuli Tampereen yliopistoon Erasmus-vaihtoon osana journalistiikan alan kandidaattiopintojaan, mutta päätyikin suorittamaan Tampereella myös maisterin tutkinnon Leadership for change: European and Global Politics -ohjelmassa. Albertolle opiskelu ja asuminen Tampereella on valinta, jota hän ei voi kuvitella kenenkään katuvan.

Politiikka on viestintää, viestintä on politiikkaa

Alberto Monroy Trujillon tähänastinen urapolku on keskittynyt pääasiassa kahteen aihepiiriin: journalismiin ja politiikkaan. Nykyisessä työssään yliopistonlehtorina Complutense University of Madridissa hän opettaa muun muassa poliittista viestintää ja viestinnän etiikkaa.

Opetustyön ohella Alberto kirjoittaa myös väitöskirjaa. Hänen tutkimuksensa liittyy tiiviisti manosfäärin käsitteeseen, eli sateenvarjotermiin, jolla viitataan useisiin toisiinsa liittyviin naisvihamielisiin yhteisöihin ja agendoihin. Manosfäärin käsite on verrattain uusi, sillä sitä alettiin käyttää vasta 2010-luvulla. Alberto kertoo sen merkityksen kuitenkin lisääntyneen viime aikoina, sillä antifeministiset näkemykset ovat saaneet yhteiskunnassa aiempaa enemmän tilaa.

– Tutkin yhteiskunnallisten rakenteiden ja vallan dynamiikkaa suurella intohimolla. Mielestäni on tarpeen arvioida uudelleen ja muuttaa tiedonvälityksen tapoja – ottaen huomioon, että nykymaailmassa vallitsee monia totuuksia. Suurin mielenkiintoni kohdistuu politiikan ja viestinnän väliseen suhteeseen, Alberto tiivistää.

Tutkin yhteiskunnallisten rakenteiden ja vallan dynamiikkaa suurella intohimolla. Mielestäni on tarpeen arvioida uudelleen ja muuttaa tiedonvälityksen tapoja – ottaen huomioon, että nykymaailmassa vallitsee monia totuuksia. Suurin mielenkiintoni kohdistuu politiikan ja viestinnän väliseen suhteeseen.

Alberto Monroy Trujillo, yliopistonlehtori ja väitöskirjatutkija, Complutense University of Madrid

Kaikki nuorta väestöä koskettavat asiat ovat tärkeitä

Alberto tutkii väitöskirjassaan tapausta, josta nousi kansainvälinen kohu Espanjan voitettua FIFA:n naisten jalkapallon MM-finaalin elokuussa 2023. Espanjan kuninkaallisen jalkapalloliiton RFEF:n puheenjohtaja Luis Rubiales suuteli pelaaja Jennifer Hermosoa, mikä nostatti myrskyn ja sai pelaajat nousemaan vastarintaan. Tapausta kommentoitiin laajasti mediassa ja suuren yleisön keskuudessa, ja se herätti Espanjassa kansallisen keskustelun machokulttuurista urheilussa.

– Tutkin väitöskirjassani tapaa, jolla tapauksesta uutisoitiin tunnetussa espanjalaisessa, 24–45-vuotiaille suunnatussa 'Marca'-sanomalehdessä. Mielestäni kaikki, mikä koskettaa nuorta väestöä, on tärkeää.

Alberto toivoo, että tämäntyyppisiä aiheita koskevat tutkimukset auttavat poliitikkoja ja virkamiehiä näkemään paremmin, että nämä ilmiöt ovat todellisia. Parhaimmillaan hänen tutkimuksensa voisi vaikuttaa yhteiskuntaan laajemminkin. Siksi hän haluaa pitää tutkimuksessaan kiinni käytännönläheisyydestä teorian ohella.

– Naisvihamieliset tapaukset eivät ole yksittäisiä, vaan ne muodostavat järjestelmällisen antifeministisen liikkeen. Etenkin äärioikeisto rakentaa itseään aiheen ympärille. Tämä liittyy läheisesti myös maahanmuuttovastaisiin asenteisiin, joka on yhteiskunnassamme toinen huolestuttava trendi. Puhun intohimolla kaiken moninaisuuden puolesta, Alberto sanoo.

Tampereella on mystistä vetovoimaa

Osana yliopisto-opintojaan Alberto lähti Erasmus-vaihtoon vuonna 2018 ja saapui Suomeen suorittamaan journalistiikan kandidaattiopintoja. Tämä päätös oli yhdistelmä järkeä ja tunnetta. Opiskelu ulkomailla on Espanjassa arvostettu meriitti, joka edistää mahdollisuuksia erittäin haluttuun ja kilpailtuun pitkäaikaiseen tutkijan pestiin – jollaista Albertokin tavoitteli. Kun hän tutustui eri vaihtoehtoihin, Tampere alkoi yllättäen herättää varsin vahvoja tunteita.

– Monet espanjalaiset suosivat opiskelijavaihtoa esimerkiksi Italiassa tai Portugalissa, mutta minusta ne olisivat olleet liian samanlaisia kuin Espanja. Aloin tutkia Suomea, katselin karttaa ja kuvittelin mielessäni Suomen luontoa ja lumimyrskyjä, ja ajatus alkoi kasvaa minussa ihan toden teolla. Hetken päästä tajusin, että halusin vain Tampereelle, ja se oli lopulta myös ainoa vaihtoehto, johon hain, Alberto muistelee.

Alberto jäi Suomeen lopulta kolmeksi vuodeksi – ennen kuin hän sai halutun nelivuotisen tutkijan paikan kotimaahansa Espanjaan. Kandidaattiopintojensa lisäksi Alberto suoritti Tampereen yliopistossa maisterin tutkinnon pääaineenaan Leadership for change: European and Global Politics.

Opintojensa lisäksi hän nautti Suomessa opiskelijariennoista ja toimi myös Erasmus-opiskelijaverkoston ESN FINT -paikallisosaston hallituksen jäsenenä. Jaosto järjestää tapahtumia, palveluita ja toimintaa kansainvälisesti suuntautuneille opiskelijoille Tampereella.

– Nautin todella paljon opintojen joustavuudesta, tapaamistani ihmisistä ja upeasta paikallisesta luonnosta. Lähellä on metsää ja kaksi suurta järveä. Vielä nykyäänkin Tampere tuntuu minusta jotenkin mystiseltä. Viestini hakemista harkitseville on, että jos päätät lähteä Tampereelle, et tule koskaan katumaan valintaasi. Et sitten yhtään.

Kuka

Alumnin nimi:  Alberto Monroy Trujillo

Tutkinto ja pääaine: Filosofian maisteri, Leadership for change: European and Global Politics

Valmistumisvuosi: 2021