Hyppää pääsisältöön

Alumnimme Emma Vaaramäki: Matematiikan opettaja ja TikTok-sisällöntuottaja tuntee vastuuta oppilaista myös vapaalla

Julkaistu 2.10.2024
,
päivitetty 2.10.2024
Tampereen yliopisto
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta
Fysiikka
Laskennallinen fysiikka
Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto
Emma Vaaramäki on lukion matematiikan opettaja, joka tuottaa vapaa-ajallaan vastuulliseen muotiin liittyvää Tiktok-sisältöä – monien muiden harrastuksensa ohella. Hän toivoo näyttävänsä nuorille esimerkkiä siitä, että yhteen ihmiseen voi ja saa mahtua monia eri puolia.

Vastuullista muotia ja OpeTikTok

Emma Vaaramäki on diplomi-insinööri, joka opettaa Nokian lukiossa matematiikkaa ja kuvaa vapaa-ajallaan vaateteollisuuden vastuullisuuteen liittyvää Tiktok-sisältöä. Vastaiskuna Tiktokin pikamuotivyörytykselle Emma alkoi tehdä niin sanottuja antihaul-videoita, joilla hän kertoo, millaisia vaatteita hänen mielestään ei kannata ostaa, ja miksi.

– Aloin tehdä videoita, koska olin itse kiinnostunut vaatteiden vastuullisuudesta ja ympäristöasioista. Uudempana aluevaltauksena teen nyt myös opetiktok-videoita, jotka keskittyvät opettajuuteen ja matematiikkaan, Emma kertoo.

Syitä tiktokkaamiseen on ollut kaksi: videoiden tekeminen on ollut kivaa, ja Emma haluaa vaikuttaa asioihin. Hän paljastaa, että opetiktok-kanavaan liittyy myös eräänlainen piiloagenda. 

– Haluan tehdä näkyväksi, että yksi ja sama ihminen voi olla kiinnostunut monista eri asioista, ja toisaalta sama aihe voi kiinnostaa keskenään hyvin erilaisia ihmisiä. Viimeisimmissä Pisa-tuloksissa esimerkiksi tytöt menestyivät Suomessa poikia paremmin matematiikassa, mikä on poikkeuksellista. Ala on siitä huolimatta miesvaltainen, ja monet tytöt kokevat haastavaksi luottaa itseensä ja hakeutua alalle, Emma toteaa.

Viimeisimmissä Pisa-tuloksissa esimerkiksi tytöt menestyivät Suomessa poikia paremmin matematiikassa, mikä on poikkeuksellista. Ala on siitä huolimatta miesvaltainen, ja monet tytöt kokevat haastavaksi luottaa itseensä ja hakeutua alalle.

Emma Vaaramäki

– Lisäksi haluan osoittaa, että matematiikka on taito, jota voi opetella. Kaikista ei tietenkään tule huippuosaajia, mutta matemaattista ajattelua on mahdollista opetella.

Opettajuus on kokonaisvaltaista

Emma kertoo miettivänsä paljon nykyajan opettajuutta, ja hän kuvailee sitä hyvinkin kokonaisvaltaiseksi asiaksi. Työrooli ei rajaudu työpäivän tunteihin. Tätä seikkaa hän ei unohda myöskään somessa.

– Monet oppilaat seuraavat minua Tiktokissa, joten mietin kyllä paljon, mitä voin julkaista. Ajattelen julkaisuja kasvatusvastuun ja antamani esimerkin kannalta, Emma toteaa.

Ennen kaikkea Emma kokee opettajan tekevän ihmissuhdetyötä. Erityisen tärkeältä ja palkitsevalta työ tuntuu, kun saa aidon yhteyden oppilaisiin. Työnteon tapoihin on päässyt opettajana vaikuttamaan itse enemmän kuin Emma olisi ennalta arvannut – kunhan opetussuunnitelman raameissa pysytään.

– Vaikuttavuus on minulle työssä todella tärkeää, ja puhumme oppilaiden kanssa tunneilla paljon sellaistakin, joka menee ohi matematiikasta. Koen tekeväni tärkeitä asioita, vaikkei sitä tulekaan aina ajatelleeksi arkiaamuna kello 8. Opettajan työssä on iso vastuu. Nuorten kannustamisella on valtavasti merkitystä, Emma sanoo.

Yliopiston yhteisöllisyys yllätti positiivisesti

Omat opiskeluvuotensa yliopistossa Emma muistaa erittäin mukavana mutta myös raskaana aikana. Lukioaikaiset kiinnostukset saivat yliopistossa uutta suuntaa, ja omaksi pääaineeksi valikoitui lopulta fysiikka. Emma ei ollut opiskellut sitä lukiossa, joten muiden kiinni kurominen teetti paljon lisätyötä.

– Opiskelukaverit auttoivat minua pysymään tahdissa mukana. Tunsin yliopistossa suurta yhteisöllisyyden tunnetta – että siellä todella autetaan muita ja tehdään yhdessä, Emma sanoo.

Tunsin yliopistossa suurta yhteisöllisyyden tunnetta – että siellä todella autetaan muita ja tehdään yhdessä.

Emma Vaaramäki

Vaikka opettajan työssä on paljon sellaista, jota ei opi opiskelemalla vaan vasta käytännön työssä, Emma kokee saaneensa yliopistolta pohjaksi hyvät taidot.

– Omat opiskelukokemukset ovat opettajalle tärkeä työkalu. Uskon olevan hyödyksi, ettei tavoitteiden saavuttaminen ole ollut itsellenikään aina helppoa, vaan niiden eteen on saanut tehdä töitä.

 

Kuka?

Nimi: Emma Vaaramäki
Tutkinto ja pääaine: diplomi-insinööri, fysiikka (matemaattisten aineiden DI-opettajan koulutus)
Valmistumisvuosi: 2022
Nykyinen työ: matemaattisten aineiden opettaja, Nokian lukio
Opiskeluaikaiset yhdistykset: Teknis-luonnontieteellinen kilta Hiukkanen ry



Teksti: Tiina Leivo