Alumnimme Esa Juntunen: Vuoden Sijoittaja 2023 puhuu pitkäjänteisyyden ja arvojen mukaisen elämän puolesta

Julkaistu 24.6.2024
,
päivitetty 24.6.2024
Johtamisen ja talouden tiedekunta
Kauppatieteet
Vakuutus ja riskienhallinta
Esa Juntunen katsoo kamerasta oikealle yläviistoon. Hän seisoo metrokäytävällä ja hänellä on yllään tummansininen pikkutakki ja vaaleansininen kauluspaita. Esalla on mustapokaiset silmälasit ja laineikkaat ruskeat hiukset.
Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto
Esa Juntunen on vakuutusten vankkumaton puolestapuhuja, sijoitusbloggaaja ja -kirjailija sekä Vuoden Sijoittaja 2023. Monipuolisen vaikuttajaroolin takana on omakohtaisia kokemuksia finanssikriisin vaikutuksista, kauppatieteiden opinnot, pitkäjänteinen kirjoitusharrastus ja yli vuosikymmenen harjoittelu sijoittamisen parissa.

Vaurauden tavoitteena omien arvojen mukainen elämä

Esa Juntunen on vakuutuksen ja riskienhallinnan pääaineesta valmistunut kauppatieteiden maisteri, joka aloitti sijoittamisen kesätyörahoillaan vuoden 2007 finanssikriisin aikaan. Finanssikriisi vei vanhemmilta työt, mikä herätti näkemään talouden merkityksen ja sai aikaan ajatuksen taloudellisesta riippumattomuudesta.

– Sijoittamisessani on tapahtunut paljon oppimista ja kasvamista vuosien mittaan, mutta sen taustalla on aina ollut ajatus pitkäjänteisyydestä. Viimeiset viisi vuotta ovat menneet hyvin, mutta sitä ennen harjoittelin kymmenen vuotta, Esa sanoo.

Sijoittamisen perimmäinen tavoite liittyy Esalla vapauteen. Varallisuus antaa sekä taloudellista riippumattomuutta että ajankäytöllistä vapautta, kun päivittäisen elannon tienaaminen ei määritä elämän aikatauluja.

Esa Juntunen

– Vaurastumista voi totta kai tavoitella elääkseen kuin Kroisos, mutta itselleni se tarkoittaa ennemmin sitä, että on helpompaa elää arvojeni mukaisesti.

Vuoden Sijoittaja 2023 ja vakuutusalan IT-strategi

Esa valittiin vuonna 2023 yleisöäänestyksellä Vuoden sijoittajaksi peräti 44 %:n äänisaaliilla. Yksi osatekijä oli varmasti hänen tunnettuutensa sijoittajana: Esa on pitänyt Omavaraisuushaaste-sijoitusblogiaan opiskeluajoista lähtien ja kirjoittanut myös kaksi sijoittamiskirjaa.

– Olen aina tykännyt kirjoittamisesta. Olen julkaissut blogissani kaksi tekstiä viikossa vuosikymmenen ajan, joten uskon, että Vuoden sijoittaja -titteli on palkkiota pitkäjänteisestä työstä sekä sijoittamisessa että siitä kertomisessa, Esa toteaa.

Olen aina tykännyt kirjoittamisesta. Olen julkaissut blogissani kaksi tekstiä viikossa vuosikymmenen ajan, joten uskon, että Vuoden sijoittaja -titteli on palkkiota pitkäjänteisestä työstä sekä sijoittamisessa että siitä kertomisessa.

Esa Juntunen

Päivätyökseen Esa on toiminut jo pitkään vakuutusalalla IT:n ja liiketoiminnan välissä, vuodesta 2019 lähtien Suomen suurimman vakuutusmeklarin Howden Finland Oy:n kehityspäällikkönä.

– Vakuutukset muodostavat maailmassa näkymättömän turvaverkon. Yksikään tavara ei liikkuisi tässä maailmassa ilman vakuutuksia, sillä kaikki hankkeet käynnistyvät vakuutuksilla ennen kuin ne saavat edes rahoitusta. Vakuutusala on ehkä vähän huonosti brändätty esimerkiksi finanssipuoleen verrattuna, mutta olemme aina muutoksen kärjessä – parhaillaan esimerkiksi vihreässä siirtymässä. Osaajapulan takia myös työllistymismahdollisuudet ovat alalla loistavat.

Elämä ei ole suoritus

Esan mielestä ei ole yhtään liioiteltua sanoa, että opiskeluaika on elämän parasta aikaa. Hän kannattaa lämpimästi monipuolisten kokemusten kerryttämistä, mutta paineettomasti, sillä elämä ei ole suoritus.  Opiskeluaikanaan Esa oli esimerkiksi vaihdossa Soulin naisvoittoisessa Ewha Womans Universityssa, toimi aktiivina vakuutustieteen ainejärjestö Tariffi ry:ssä ja teki eri alojen opiskelijoita yhdistäneitä Demola-projekteja.

Kauppatieteet auttavat Esan mukaan ymmärtämään ennen kaikkea monimutkaisia kokonaisuuksia. Tampereen yliopiston opetuksen hän kokee olleen aikaansa edellä omana opiskeluaikanaan. Opinnot myös tarjosivat poikkeuksellisen paljon joustoa, jota hän arvosti suuresti ja joka mahdollisti urapolulle astumisen jo opintojen aikana.

Nykyään Esa käy kerran vuodessa pitämässä vierailijaluennon vakuutusalan opiskelijoille. Hän käsittelee mm. robotiikan, tekoälyn ja automaation roolia vakuutusalalla.

Esa Juntunen

– Olen halunnut kertoa aiheista, joista olisin itsekin halunnut kuulla opiskeluaikana. Samalla haluan jakaa viestiä, että omaan osaamiseen kannattaa luottaa. Työelämä kyllä kantaa.

Kuka

Nimi: Esa Juntunen

Tutkinto ja pääaine: kauppatieteiden maisteri, vakuutus ja riskienhallinta

Valmistumisvuosi: 2017