Hyppää pääsisältöön

Alumnimme Ida Kuvaja: Kasvatustiede avaa ammatillisia ovia moniin suuntiin

Julkaistu 18.10.2024
,
päivitetty 31.10.2024
Tampereen yliopisto
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta
Kasvatustieteet
Kuva: Mikko Ovaska
Kasvatustieteen maisteri Ida Kuvaja työskentelee talous- ja palkka- sekä HR-ohjelmistoratkaisuja tarjoavan Accountor-konsernin henkilöstöjohtajana. Hän kannustaa kasvatustieteilijöitä muistamaan koulutuksensa tarjoaman monipuolisuuden ja uskomaan omiin vaikutusmahdollisuuksiinsa: ihmisten kasvua tukemalla tehdään maailmaa paremmaksi.

Henkilöstöjohtaminen on ansainnut paikkansa yritysten ytimessä

Ida Kuvajan polku lapsuudesta opintoihin ja työelämään on ollut harvinaisen suoraviivainen: Ida tiesi jo pienenä haluavansa opettajaksi. Vaikka hänen työtittelinsä ei olekaan koskaan ollut opettaja, hän kokee tekevänsä kasvatustieteen koulutusta vastaavaa työtä.

– Kasvatustyössä ja henkilöstöjohtamisessa on paljon samaa. Molemmissa on pohjimmiltaan kyse ihmisten kasvun ja kehityksen tukemisesta, ja molemmissa voi myös hyödyntää samoja menetelmiä, Ida sanoo.

Kasvatustyössä ja henkilöstöjohtamisessa on paljon samaa. Molemmissa on pohjimmiltaan kyse ihmisten kasvun ja kehityksen tukemisesta, ja molemmissa voi myös hyödyntää samoja menetelmiä."

Ida Kuvaja

Ida kokee henkilöstöjohtamisen lisänneen merkitystään viime vuosina ja löytäneen paikkansa yritysten johtoryhmissä ja strategiatyössä. Ida itsekin on työnantajansa Accountor-konsernin johtoryhmän jäsen. Arvostuksen nousun syyksi hän näkee sen, että henkilöstön on ymmärretty olevan pohjimmiltaan yritysten tärkein kilpailutekijä.

– Erityisesti tämä pitää paikkansa vientiyrityksissä, sillä Suomi vie ulkomaille nimenomaan osaamistaan. Loistavat koulutusmahdollisuudet ovatkin Suomen vahva valtti. Henkilöstön, osaamisen ja johtamisen kehittäminen on nykymaailmassa todella tärkeää, Ida toteaa.

Kasvatustieteilijä: älä piiloudu opettajalaatikkoon

Ida puhuu mielellään kasvatustieteen laajemmasta kontekstista. Hänen mielestään kasvatustieteen koulutuksen ei pidä leimata vastavalmistunutta tiettyyn, konkreettiseen suuntaan, eikä valmistuneiden kannata piiloutua automaattisesti opettajalaatikkoon. Sen sijaan kannattaa tutkia rohkeasti eri mahdollisuuksia ja nähdä koulutuksen avaamat monet ovet.

Toisekseen Ida kannustaa panostamaan verkostoihin jo opiskeluaikana. Omia kasvatustieteen opintojaan hän muistelee kiitollisuudella siitä, että ne opettivat loistavien professorien tarjoaman substanssiosaamisen lisäksi myös vuorovaikutustaitoja. Opinnot olivat erittäin monimuotoiset, ja ne sisälsivät paljon pienryhmätöitä. Opiskelukollegoihin pääsi siten aidosti tutustumaan.

– Kannustan lämpimästi luomaan verkostoja yliopistossa, sillä se on tavallaan viimeinen paikka kasvattaa laajaa, oman alan ammattilaisista koostuvaa verkostoa tulevaisuutta varten, Ida sanoo.

Kannustan lämpimästi luomaan verkostoja yliopistossa, sillä se on tavallaan viimeinen paikka kasvattaa laajaa, oman alan ammattilaisista koostuvaa verkostoa tulevaisuutta varten."

Ida Kuvaja

Idalle on työssä tärkeää myös sen vaikuttavuus ja merkityksellisyys. Saman hän uskoo koskevan nuoria, jotka miettivät parhaillaan ammatillista suuntaansa.

– Tässä työssä, jos missä, on mahdollisuus vaikuttaa positiivisesti ihmisten elämään – työskentelitpä sitten luokanopettajana, koulutussuunnittelijana, tutkijana tai henkilöstöjohtajana. Parhaan palautteen saa, kun katsoo ihmisiä ympärillään ja pääsee näkemään heidän kehittymisensä, Ida toteaa lämpimästi hymyillen.

 

Kuka?

Nimi: Ida Kuvaja

Tutkinto ja pääaine: kasvatustieteen maisteri, luokanopettaja

Valmistumisvuosi: 2014

Nykyinen työ: henkilöstöjohtaja, Accountor-konserni

Opiskeluaikaiset yhdistykset: OKA ry

Teksti: Tiina Leivo