Hyppää pääsisältöön

Alumnimme Mari Karsikas: Tarjoamme sisältöä, minkä lukijat kokevat merkittäväksi juuri nyt

Julkaistu 29.4.2021
,
päivitetty 25.11.2021
Tampereen yliopisto
Tampereen korkeakouluyhteisön alumni Mari Karsikas on palkitun, yli 30-vuotiaan naistenlehti Trendin päätoimittaja. Opiskeluaikaan Karsikkaalla ei ollut vielä ajatusta, mitä työtä haluaisi valmistuttuaan tehdä, joten hän opiskeli laaja-alaisesti kiinnostavalta tuntuneita ja uudenlaista ajattelua herättäneitä oppiaineita. Nykyisessä työssään hän pääsee ammentamaan kaikkien kertyneiden opintojen antia.

Suomen kielen pääaineesta filosofian maisteriksi valmistunut Mari Karsikas on toiminut Trendin päätoimittajana vuodesta 2017 lähtien ja kuvailee työmaataan yläotsikolla mediabrändin ohjaaminen. Karsikkaan työpäivät koostuvat muun muassa journalistisesta suunnittelu- ja kirjoitustyöstä, esihenkilötyöstä, myynnin ja markkinoinnin tukemisesta, yritysyhteistyöstä sekä sometyöstä ja datan seuraamisesta.

Päätoimittajan ominaisuudessa Karsikkaan vastuulla on lehden kokonaisuus niin toimituksellisine kuin liiketoiminnallisine vastuineen. Hän hallinnoikin arkisessa työssään sekä isoja linjoja että pienempiä yksityiskohtia.

– Tyypillisenä päivänä saatan tehdä töitä yhdessä muun muassa toimittajien, mediamyyjien ja AD:n kanssa. Ideoimme ja toteutamme yhdessä lehtien sisältöjä, esimerkiksi tällä hetkellä suunnittelemme kesän lehtiä. Käyn myös tiedotustilaisuuksissa, autan pyydettäessä konsernin muita lehtiä ja saatan kommentoida esimerkiksi kansikuvausten vaatevaihtoehtoja, Karsikas luettelee.

Kilpailua kuluttajien ajasta

Journalismi ja median kulutus ovat muuttuneet merkittävästi Karsikkaan lähes parikymmenvuotisen työuran aikana. Kilpailu kuluttajien ajasta on kovaa, joten lehtien sisällön on oltava laadultaan entistäkin parempaa. Myös kohderyhmäajattelu on työssä vahvasti läsnä, mikä Trendin tapauksessa tarkoittaa erityisesti milleniaaleille suunnattujen sisältöjen tuottamista. Pysyäkseen nimensä mukaisesti trendien aallonharjalla lehden tavoitteena on kertoa uusista asioista ensimmäisenä.

– Työssäni on erityisen mieluisaa se, että koen meidän tekevän aidosti merkittävää työtä. Tarjoamme inspiroivaa sisältöä – sellaista, minkä lukijat kokevat merkittäväksi juuri nyt. Parasta palautetta onkin se, kun lukija kertoo meidän sanoittaneen jotain tärkeää hänen elämästään. Olemme onnistuneet työssämme, kun löydämme ajankohtaisia ilmiöitä ja annamme niille nimen, Karsikas kuvailee.

Yksi Trendin pitkäaikaisen menestyksen salaisuuksista on jatkuva uudistuminen. Vaikka aina tehdään myös tuttuja ja turvallisia juttuja, samaan aikaan eletään toisessa asiassa muutoksen keskellä ja kolmannessa suunnitellaan jotain ihan uutta. Siksi brändi on kestänyt hyvin aikaa myös mediamaailman myllerryksessä. Työ palkittiin maaliskuussa 2021 Vuoden yleisaikakauslehti 2020 -palkinnolla.

Toimituksellinen työ on jatkuvaa tasapainottelua kevyemmän ja painavamman sisällön välillä. Trendiä luetaan useimmiten rentoutumistarkoituksessa, mutta sisällön halutaan myös kattavan monipuolisesti elämän ja yhteiskunnan eri osa-alueita.

– Pohdimme toimituksessa säännöllisesti, mitä aiheita olisi tärkeää käsitellä, miten aiheita voidaan käsitellä ja minkälaiset aiheet sopivat nimenomaan Trendin käsiteltäväksi. Kaikki aiheet eivät sovellu juuri meidän kanaviimme, vaikka ne koettaisiinkin tärkeiksi. Silloin aihe on maltettava jättää muiden medioiden haltuun, Karsikas toteaa.

Vuonna 2020 Trendi sai poikkeuksellisen paljon huomiota pääministeri Sanna Marinista tekemällään artikkelilla. Vaikka naistenlehdet ovat aina olleet tietyllä tapaa vallankumouksellisia, kohu ei ollut ennalta suunniteltu – eikä sellaista olisi Karsikkaan mukaan mitenkään voinutkaan suunnitella.

– Mielestäni tapaus paljasti jotain aikamme kaksoisstandardeista ja tasa-arvosta. Juttu aiheutti valtavan palautevyöryn, julkaisemaamme kuvaa haluttiin ostaa ja saimme yhteydenottoja ympäri maailmaa CNN:ää myöten. Minua myös haastateltiin erääseen japanilaiseen TV-ohjelmaan. Ilahduttavasti useimmat kysymykset koskivat sitä, millaista tasa-arvo Suomessa on, Karsikas kertoo.

Artikkelin saama huomio osoitti, että tärkeä asia voi saada ansaitsemaansa näkyvyyttä myös sattuman kautta – aina kansainvälistä mediaa myöten. Tapaus oli kaikkiaan varsin ainutlaatuinen niin Trendi-lehdelle kuin suomalaiselle mediakentälle laajemminkin. Karsikas kertoo jääneensä itsekin lopulta seuraamaan, miten aiheen käsittely jatkui eri foorumeissa. Viimein hän totesi, että Marinia puoltanut hashtag #imwithasanna valtasi keskustelussa eniten alaa.

Generalisti löysi paikkansa

Mari Karsikas kertoo pitävänsä työstään todella paljon ja ajattelevansa, että hänet on kuin luotu naistenlehden päätoimittajaksi. Opiskeluaikaan hän ei sitä vielä tiennyt, ei alkuunkaan.

Pohjanmaalta kotoisi oleva Mari Karsikas tuli Tampereelle opiskelemaan etenkin vapaan sivuaineoikeuden takia, ja tätä oikeutta hän todella hyödynsikin. Pääaineensa suomen kielen ohella Karsikas opiskeli pitkät sivuaineet Suomen kirjallisuudesta, tiedotusopista ja markkinoinnista. Lisäksi hän innostui puheopista ja hypermediasta, mutta suoritti myös kursseja sosiaalipsykologiasta, sosiologiasta, folkloristiikasta, yleisestä kielitieteestä, naistutkimuksesta ja filosofiasta.

Vaikka Karsikas opiskelikin monipuolisia aineita ilman tarkempaa päämäärää, hän näkee niistä olleen työssään monenlaista hyötyä.

– Esimerkiksi folkloristiikka opetti tarinankerrontaa, ja kaupallisten aineiden opiskelusta hyödynnän monenlaista oppia muun muassa johtamiseen ja laskentaan liittyen. Naistutkimus tutustutti paitsi sukupuoliasetelmiin myös muun muassa naisten pukeutumiseen kautta aikojen. Hypermediassa oppimiani koodaamisen perusteita hyödynsin viimeksi jokunen viikko sitten, Karsikas listaa.

Opinnoista on ollut hyötyä paitsi oppisisältöjen kautta myös siten, että eri alojen opiskelu auttoi tutustumaan erilaisiin ajattelu- ja keskustelutapoihin. Samoista asioista puhutaan hyvin erilaisin tavoin esimerkiksi markkinoinnin ja humanististen tieteiden oppiaineissa. Erilaisten diskurssien ja puhetapojen ymmärtämisestä on paljon hyötyä työelämässäkin.

Karsikkaan opiskeluaikana ei vielä puhuttu generalisteista, mutta hän tunnistaa nyt olevansa vahvasti sellainen. Hän kertoo olleensa opinnoissa monessa asiassa hyvä, muttei oikein missään loistava. Rohkea kokeileminen ja erityisesti opintoihin kuuluneet harjoittelujaksot auttoivat löytämään oman paikan työelämässä.

Nykyisessä työssä Karsikkaalle on iso ilo nimenomaan se, että saa samaan aikaan toimia esihenkilönä, ideoida uusia juttuja, editoida sisältöjä ja tilata kirjoittajilta juttuja.

– Lusikkani on kieltämättä aika monessa sopassa! Viestinnän ja journalistiikan alan muutokset myös osaltaan korostavat sitä, etteivät opinnot lopu valmistumiseen. Pidän todella hienona asiana sitä, että opiskelua ja uuden oppimista saa jatkaa koko työuran ajan, Karsikas toteaa.

 

Teksti: Tiina Leivo
Kuva: Sanna Lehto

Tutustu muihin alumnitarinoihin