Hyppää pääsisältöön

Alumnimme Samah Al-Hethaf: Aikuiskoulutus tuntuu todella tärkeältä ja palkitsevalta työltä

Julkaistu 4.11.2024
,
päivitetty 4.11.2024
Tampereen yliopisto
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta
Kasvatustieteet
Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto
Samah Al-Hethaf työskentelee kouluttajana Tampereen Aikuiskoulutuskeskus TAKKissa. Hän kokee oman henkilöhistoriansa, koulutuksensa ja aiemman työkokemuksensa toimivan hyvänä pohjana nykyiselle työlle S2-kouluttajana suomea vieraana kielenä opiskeleville. Palkitsevinta on, kun kurssilaiset pääsevät elämässä eteenpäin ja tavoittelemiaan opintoja tai ammattia kohti.

Opetus sisältää kieltä ja kulttuuria, mutta usein paljon muutakin

Samah Al-Hethaf työskentelee Tampereen Aikuiskoulutuskeskuksessa maahanmuuttajien S2-kouluttajana. Suomea vieraana kielenä opiskelevien joukko on moninainen, sillä he edustavat laajalla skaalalla eri ikäryhmiä ja kansallisuuksia ukrainalaisista vietnamilaisiin ja srilankalaisiin.

Opintojen pääsisältönä on suomen kieli ja kulttuuri, mutta usein opiskelijat kysyvät Samahilta opetuksen ulkopuolisistakin asioista. Kaikilla ei välttämättä ole Suomessa muita kontakteja vapaa-ajalla.

– Opiskelemme monia perusasioita, joita opiskelijat tarvitsevat päästäkseen esimerkiksi koulutukseen tai töihin. Lisäksi opiskelijat kaipaavat apua erilaisiin käytännön haasteisiin, jotka ovat meille suomalaisille itsestäänselvyyksiä – alkaen vaikkapa bussikortin hankkimisesta ja Nysse-sovelluksen käytöstä, Samah listaa.

Opetuskielenä kursseilla on suomi, minkä lisäksi tärkeänä opetuskeinona toimii piirtäminen. Opiskelijat ottavat Samahin piirroksista usein myös valokuvia. 

Tässä ammatissa on todellakin sellainen olo, että tekee tärkeää työtä. Edellinen kurssini päättyi juuri hiljattain, ja silloin ajattelin mielessäni, että voi vitsi: vielä äsken oltiin aivan alkutekijöissä, ja nyt kurssilaiset osaavat todella jo puhua ja toimia Suomessa."

Samah Al-Hethaf

– Tässä ammatissa on todellakin sellainen olo, että tekee tärkeää työtä. Edellinen kurssini päättyi juuri hiljattain, ja silloin ajattelin mielessäni, että voi vitsi: vielä äsken oltiin aivan alkutekijöissä, ja nyt kurssilaiset osaavat todella jo puhua ja toimia Suomessa, Samah iloitsee.

Polku on johtanut oikeaan paikkaan 

Samah on itse saapunut Suomeen Irakista 6-vuotiaana pakolaisleirin kautta. Suomen kieli tarttui päiväkoti-ikäiselle lapselle nopeasti, peruskoulun ja lukion jälkeen hän valmistui lähihoitajaksi ja teki sekä lähihoitajan, varhaiskasvattajan että opettajan töitä. Lisäksi hänellä on merkonomin koulutus.

– Olen halunnut opettajaksi kouluikäisestä asti, mutta yliopistoon hakeminen ei tullut oikein edes mieleen lukion jälkeen. Lähipiirissäni ei ollut yliopistossa opiskelleita eikä kukaan osannut minua myöskään asiassa neuvoa. Myöhemmin aloin kuitenkin ajatella, että minusta on enempäänkin. Tein päätöksen hakea yliopistoon ja pääsin ensiyrittämällä sisään, Samah kertoo.

Olen halunnut opettajaksi kouluikäisestä asti, mutta yliopistoon hakeminen ei tullut oikein edes mieleen lukion jälkeen. Lähipiirissäni ei ollut yliopistossa opiskelleita eikä kukaan osannut minua myöskään asiassa neuvoa. Myöhemmin aloin kuitenkin ajatella, että minusta on enempäänkin. Tein päätöksen hakea yliopistoon ja pääsin ensiyrittämällä sisään."

Samah Al-Hethaf

Vaikka Samahilla oli takanaan jo monenlaista työkokemusta kasvatusalalta, luennoilla käytetty kieli tuntui alkuun vaikeaselkoiselta. Kun Samah rohkaistui mainitsemaan tästä vieruskaverille, kävi ilmi, että tämä paini saman ongelman kanssa – alan erikoissanasto vaati opettelua. Sanasto tuli kuitenkin pian tutuksi, ja Samah suoritti tutkintonsa lopulta tehokkaasti määräajassa.

Nykyisessä työssään Samah pääsee käyttämään niin kasvatustieteiden opintojaan kuin myös kerryttämäänsä käytännön kokemusta opiskelijoidensa hyväksi.

– Joskus ajattelin, että miksi opiskelinkaan ensin lähihoitajaksi – miksen heti hakenut yliopistoon. Mutta nykyisessä työssäni kaikesta taustastani on hyvää apua. Osaan auttaa opiskelijoita paremmin, koska tunnen lähihoitajan opintoja ja työtä, osaan suomen kieltä ja minulla on myös yliopistotutkinnosta saamani asiantuntemus. Nyt ymmärrän, että näin tämän pitikin mennä, Samah toteaa.

Tavataan puolivälissä 

Samah kuvaa kouluttajan työnsä vaativan kieli- ja substanssiosaamisen lisäksi sosiaalisuutta. Kouluttajat työskentelevät hyvin lähellä opiskelijoiden henkilökohtaista reviiriä.

– Aikuiskoulutuksessa täytyy myös muistaa, että opiskelijat todella ovat aikuisia. Monen elämässä tapahtuu paljon asioita opiskelujen aikana, ja takana saattaa myös olla monenlaisia tapahtumia kotimaassa, Samah kertoo.

Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tulevaisuuteen vaikuttavat osaltaan myös suomalaiset. Kaikkien kannalta olisi hyödyllistä, jos kantasuomalaiset osaisivat tarvittaessa selkoistaa omaa puhettaan.

– Juuri hiljattain tapahtui hieno juttu: eräs organisaatio tilasi meiltä suomalaiselle henkilöstölleen selkosuomen kurssin. Haasteista päästään yli, kun kumpikin osapuoli tulee toisiaan puoliväliin vastaan, Samah hymyilee.

 

Kuka?

Nimi: Samah Al-Hethaf

Tutkinto ja pääaine: kasvatustieteiden maisteri

Valmistumisvuosi: 2023

Nykyinen työ: kouluttaja, TAKK

Teksti: Tiina Leivo