Mira Perämäki: Sairaanhoitajaopinnoista vahva ammatillinen pohja

päivitetty 13.12.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Sairaanhoitaja Mira Perämäki
Hoitoalalla omien tietojen ja taitojen päivittäminen on erityisen tärkeää. "Oman mielipiteeni mukaan sairaanhoitaja, joka kuvittelee tietävänsä kaikesta kaiken, on potilasturvallisuuden kannalta vaarallinen otus", sanoo sairaanhoitajaksi (AMK) valmistunut sekä Terveyden edistämisen YAMK-tutkinnon että TAOKin ammatillisen opettajakoulutuksen suorittanut Mira Perämäki.

Kuka olet?

Olen Mira Perämäki, iloinen ja temperamenttinen ikuinen opiskelija Tampereelta. Tällä hetkellä toimin koulutuskoordinaattorina Taysin Osaamisen kehittämisyksikössä. Työtehtäviini kuuluvat ammatillisen täydennyskoulutuksen suunnittelu, hallinnointi, järjestely sekä kouluttaminen. Syvin osaamiseni on verkkokoulutuksessa ja toimin yhtenä Taysin Moodlen pääkäyttäjistä. Erilaiset digitalisaatioon liittyvät kehittämisprojektit ovat myös lähellä sydäntäni.

Mitä olet opiskellut?

Aikoinaan lukion jälkeen opiskelin lähihoitajaksi, ajauduin päiväkodeista vanhustyöhön ja siitä edelleen luontevasti jatko-opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Viimeisen HOPS-keskusteluni lehtori Seija Tiaisen kanssa muistan varmasti ainiaan. Hän sanoi minulle, että minusta tulee joko osastonhoitaja tai opettaja. Nauroin ja sanoin, etten ikinä enää astu koulun ovista sisään, kunhan kerran valmistun. Vuonna 2011 valmistuin kuitenkin TAMKin Terveyden edistämisen koulutuksesta (YAMK). Lisäksi vuonna 2016 valmistuin TAMKin ammatillisesta opettajakoulutuksesta (TAOK) ammatilliseksi opettajaksi.

Mikä opinnoissa oli parasta?

Parasta opinnoissa oli ehdottomasti se, että opin itse etsimään tietoa sekä arvioimaan kriittisesti löytämääni tietoa. Näyttöön perustuvan toiminnan omaksuminen sekä opitun soveltaminen käytäntöön olivat myös tärkeitä asioita. Koskaan ei ole urallani tullut sellaista hetkeä, että sormi menisi lopullisesti suuhun, kun osaan omatoimisesti etsiä ja ehdottaa vastauksia eteen tuleviin ongelmiin. Luonnollisesti opintojen suola on opiskelutoverit, tulevat kollegat. Edelleen lämmöllä muistelen ensimmäistä tutor-ryhmääni, ja muutamista opiskelutovereista sainkin elinikäisiä ystäviä. Myös opettajilla on ollut suuri merkitys urallani. En usko, että ilman heidän tukeaan ja ohjaustaan olisin tässä vaiheessa ammatillisella polullani. Pohja kaikelle rakentui kuitenkin jo sairaanhoitajaopintojen aikana.

Mihin opiskeluaikana kannattaa panostaa?

Juurikin tiedonhankinnan taitojen kehittämiseen – kysymiseen ja kyseenalaistamiseen. Tietynlainen nöyryys pitäisi säilyttää läpi uran. Tällä tarkoitan nimenomaan sitä, ettei missään vaiheessa kuvittele osaavansa ja tietävänsä kaikkea. Oman mielipiteeni mukaan sairaanhoitaja, joka kuvittelee tietävänsä kaikesta kaiken, on potilasturvallisuuden kannalta vaarallinen otus. Verkostoituminen kannattaa aloittaa jo opiskeluaikana, sillä tulevat työtoverit ja yhteistyökumppanit ovat tärkeitä uran eri vaiheissa. Lisäksi ne osat teoriaopintoja, jotka vaikuttavat turhilta ja joilla ei opiskeluaikana mielestään tulevaisuudessa tee yhtään mitään, ovat tärkeitä. Jossakin kohtaa huomaa, kuinka palaset alkavat loksahdella kohdilleen.

Mikä on opintojen merkitys oman urasi kannalta?

Sekä sairaanhoitajan AMK-tutkinto että Terveyden edistämisen YAMK-koulutus ovat avanneet mahdollisuuksia, joista en ensimmäisinä koulupäivinä olisi osannut edes kuvitella. En ole vielä kohdannut asiaa tai tiedonmurusta, josta ei olisi ollut minulle tavalla tai toisella hyötyä. Olen saanut tiedollisen ja taidollisen pohjan, jonka päälle rakentaa ja kehittää osaamistani yhä edelleen.

Tutustu Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelmaan