Osmo Reentilä: Harjoittelu antoi hyvät valmiudet fysioterapeutin työhön

,
päivitetty 13.12.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Osmo Reentilä valmistui TAMKista fysioterapeutiksi, nykyisin hän työskentelee Pirkanmaan FysioCenterillä Ideaparkin toimipisteessä. Aiemmin hän on ollut myös aktiivinen salibandyn pelaaja.
Osmo Reentilä kuntosalilaitteessa

Osmo päätyi fysioterapeutiksi useamman mutkan kautta. Ennen opintoja hän työskenteli postinjakajana, mutta totesi ettei työ ollut häntä varten. Osmo ehti opiskelemaan urheiluhierojaksi Tampereen Urheiluhierojakoulussa sekä työskentelemään useissa pätkätöissä hierojaksi valmistumisen jälkeen. Töiden lomassa salibandy vei myös ison osan ajasta. Ajatus fysioterapian opinnoista syntyi kuitenkin kuin luonnostaan.

– Sattuman kaupalla päädyin UKK-instituutille Kati Pasasen alaisuuteen tutkimusapulaiseksi, joka suositteli hakemaan fysioterapiakoulutukseen. Vaimoni kannustamana toteutin tämän ja pääsin Tampereen ammattikorkeakouluun sisälle, Osmo toteaa.

Harjoittelu tarjosi hyvät eväät työelämään

Osmo kertoo, että opiskelussa parasta olivat harjoittelut, uusien työelämäkontaktien luominen sekä mukavat opiskelukaverit. Hyvinvointiklinikan (nykyinen Fiiliskeskus) harjoittelu oli mielenkiintoinen sekä sisälsi runsaasti vapautta ja vastuuta. Osmo suoritti harjoittelun kolmantena opiskeluvuonna, joka oli samalla otollinen aika mitata käytännössä omaa osaamista.

Harjoittelu oli Osmon mukaan myös hyvin lähellä valmistumisen jälkeistä työelämää.

– Harjoittelu antoi valmiudet toimia nykyisessä työssäni. Tullessani Pirkanmaan FysioCenterille aluksi harjoitteluun ja sen jälkeen palkkatöihin oli minulla jo käsitys, millaista yksityisen puolen fysikaalisen työt ovat. Hyvinvointiklinikan harjoittelu antoi myös käsityksen, kuinka kovan työn takana asiakashankinta sekä verkostoituminen ovat, hän sanoo.

Mieleen monipuolisesta harjoittelujaksosta on jäänyt erityisesti päivä Sastamalan yhteistyökoulussa. Päivän aikana alakouluikäiset oppilaat osallistuivat innolla opetukseen.

– Harvemmin fysioterapeuttina tulee pidettyä pienille ihmisille oppitunteja. Eritoten olen ylpeä ryhmän jäsenistä, jotka ylittivät itsensä poistuessaan omalta mukavuusalueeltaan tuntien pitämisessä, Osmo iloitsee.

Vinkkejä fysioterapeutiksi haluaville

Fysioterapian opinnoista kiinnostuneille Osmo vinkkaa ottamaan alasta tarkemmin selvää ja keskittymään olennaiseen.

– Vinkkinä fysioterapeutiksi hakeutuville antaisin, että kannattaa ottaa selvää etukäteen, mihin on lähdössä. Mieti, mitkä ovat omat tavoitteesi, tee töitä sen eteen ja älä keskity epäolennaiseen. Salibandyliiga-valmentaja Heikki Luukkosta lainaten: "pitkässä juoksussa jokainen jengi saa just sen minkä ansaitsee", Osmo toteaa kannustavaan sävyyn.

Tutustu Fysioterapeutin tutkinto-ohjelmaan