Hyppää pääsisältöön

Rose Sarwarin Yhdysvaltain matka antoi uusia oppeja johtamiseen ja ympäristötyöhön

Julkaistu 7.10.2024
,
päivitetty 7.10.2024
Tampereen ammattikorkeakoulu
Rakennettu ympäristö ja biotalous
Opiskelija Rose Sarwar seisoo tiiliseinän edessä Shippensburgin yliopiston logon vieressä.
Rose Sarwar sai Fulbright Suomi -säätiön stipendin, jonka myötä hän pääsi opintomatkalle Yhdysvaltoihin. Study of the U.S. Institutes for Student Leaders from Europe on viiden viikon intensiiviohjelma, joka tarjoaa opiskelijoille syvällisemmän käsityksen Yhdysvalloista ja kehittää heidän johtamistaitojaan. Tänä vuonna ohjelma keskittyi erityisesti ympäristöasioihin.

Rose Sarwar opiskelee TAMKin englanninkielisessä Environmental Engineering -tutkinto-ohjelmassa neljättä vuotta. Fulbright Suomi -säätiön stipendi sopi Sarwarille todella hyvin, koska hänen tulevaisuuden tavoitteensa on edetä johtotehtäviin ja hän on erityisen kiinnostunut ympäristöasioista. Myös tutkintovastaava Pauliina Mansikkamäki näki Sarwarissa potentiaalia ja kannusti häntä hakemaan ohjelmaan. 

Hakijalla tuli olla näyttöä esimerkiksi johtajuudesta sekä sitoutumisesta ympäristöasioihin ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Sarwarin vaikuttava työ- ja opiskelutausta sekä aktiivinen ympäristötoiminta olivat eduksi apurahan haussa. 

– Tällä hetkellä työskentelen ympäristöasiantuntijana Proxionilla, joka on osa WSP-Yhtiötä. Opiskelen ympäristötekniikkaa ja tuotantotaloutta samanaikaisesti. Työn ja kahden koulun yhdistäminen on haastavaa, mutta se opettaa minua hallitsemaan monimutkaisia projekteja ja kehittää johtamistaitojani, Sarwar kertoo. 

Työtä, huvia ja amerikkalaista elämää 

Sarwarin opintomatka alkoi kesäkuussa 2024 Washington DC:ssä. Sieltä kansainvälinen opiskelijaryhmä eteni Pennsylvanian osavaltioon Shippensburgin yliopistoon, joka oli ohjelman pääasiallinen toteutuspaikka. Ryhmä vieraili myös Baltimoressa ja Annapoliksessa Marylandin osavaltiossa. Matkan viimeinen viikko vierähti hyvin erilaisessa kulttuuriympäristössä New Mexicon Albuquerquessa. 

Matkalla oli runsas kattaus erilaisia aktiviteetteja. Opiskelijat työskentelivät yhteisötoimintaprojektien parissa ja etsivät ratkaisuja omien kotimaidensa ympäristöongelmiin. He tutustuivat useisiin maatiloihin, osallistuivat vapaaehtoistyöhön ruoka-apujärjestöissä ja tapasivat ympäristöjärjestöjen edustajia.  

Sarwarilla on kaksi erityisen rakasta muistoa matkalta.  

– Oli mahtavaa päästä viettämään Yhdysvaltain itsenäisyyspäivää paikan päällä. Päivän aluksi seurasimme viihdyttävää kilpailua, jossa ihmiset kelluivat omatekoisilla kellukkeilla järvessä. Päivälliseksi nautimme yhdysvaltalaiseen tyyliin barbecue-ruokaa. Ilta huipentui erään professorimme kotona, jossa katselimme ilotulituksia. Toinen erityinen muisto on vierailu Hershey Park -huvipuistossa, jossa saimme rentoutua ja pitää hauskaa. 

Matka tarjosi myös haastetta – päivät olivat pitkiä ja intensiivisiä, ja aikaero sekä osavaltiosta toiseen matkustaminen veivät voimia. 

– Kulttuurierot yllättivät. Vaikka olen tottunut monikulttuurisiin ympäristöihin, yhdysvaltalaisten avoimuus ja äänekkyys saivat minun suomalaisen varautuneen käytökseni vaikuttamaan hiljaiselta ja introvertilta, Sarwar lisää.  

Opiskelijoita melontaretkellä Susquehanna-joella.
Opiskelijat melontaretkellä Susquehanna-joella.

Arvokkaita oppeja omalle uralle 

Sarwarille matkan suurin anti oli syvempi ymmärrys ympäristönsuojelun globaalista kontekstista ja sen monimutkaisista haasteista. Erilaiset ryhmäprojektit ja yhteisölliset aloitteet tarjosivat hänelle tilaisuuden kehittää johtamistaitojaan. 

– Opin valtavasti Yhdysvaltain ympäristöpolitiikasta ja -käytännöistä sekä siitä, miten ympäristönsuojelu integroituu erilaisiin yhteiskunnallisiin ja taloudellisiin järjestelmiin. Luennot olivat todella opettavaisia ja inspiroivia. Monikulttuurisessa opiskelijajoukossa työskentely opetti taitoja, jotka ovat tärkeitä nykyisessä globaalissa työympäristössä. Matkalla syntyneet ystävyyssuhteet ja verkostot ovat korvaamattomia. 

Kokemus lisäsi Sarwarin halua työskennellä kansainvälisissä ympäristöissä ja projekteissa. 

– Aion jatkaa kouluttautumista ja ammatillista kehittymistäni keskittyen erityisesti kestävään kehitykseen ja ympäristönsuojeluun. Tavoitteeni on luoda ammatillisia verkostoja, jotka tukevat uraani ja mahdollistavat tietojen vaihdon sekä uusien innovaatioiden kehittämisen ympäristötekniikan alalla. Haluan hyödyntää työmahdollisuuksia ulkomailla, jotta saan suoraa kokemusta eri maiden ympäristöhaasteista ja niiden ratkaisuista.