Saavutettavuuden keskeiset kehittämiskohteet TAMKissa 2023–2024
TAMKin saavutettavuuden nykytila-analyysin pohjalta on tunnistettu ja koottu keskeiset kehittä-miskohteet saavutettavuuden edistämiseksi vuosina 2023 ja 2024. TAMKin johtoryhmä vastaa saavutettavuussuunnitelman kehittämiskohteiden edistämisestä. TAMKin saavutettavuusryhmä koordinoi toimintaa. Kaikkien TAMK aikaansaadaan yhteistyöllä.
Saavutettavuus näkyväksi toiminnaksi TAMKin strategian ja tavoitteiden mukaisesti
- Viestintä sekä yleisen tietoisuuden ja toimintakulttuurin vahvistaminen
- TAMKin saavutettavuustyön toimijoiden organisoituminen (vakiinnuttaminen)
- Saavutettavuussuunnitelman seuranta, tarvittavat muutokset ja jatkuva kehittäminen; saavutettavuus osana laadun ja laatujärjestelmän arviointia
- Saavutettavuus osaksi TAMKin vuosittaista työyhteisön kehittämissuunnitelmaa ja saavutettavuusosaamisen kehittäminen
- TAMKin eettisten ja hyvän hallinnon periaatteiden käyttöönotto
- Saavutettavuusselosteiden vuosittainen päivittäminen ja koulutuksen järjestelmien sähköinen palautekanava
Saavutettavuuden huomioiminen opetussuunnitelma (OPS)-työssä
- Syksyllä 2024 voimaan astuvien opetussuunnitelmien uudistamistyössä saavutettavuus otetaan mukaan yhdeksi läpäisykriteeriksi tai tarkastelunäkökulmaksi.
- Opiskelijoiden opiskelu- ja työelämävalmiuksien kehittymistä tuetaan huomioimalla kaikissa OPSeissa geneeristen taitojen kehittyminen.
- Opiskelun joustavuutta lisätään vaihtoehtoisten toteutustapojen laajemmalla käytöllä, huomioiden sekä erilaiset opetusmenetelmät että etä-, lähi-, hybridi- ja monimuoto-opetuksen vaihtelu.
- Rakennetaan uusille opintojaksoille toteutusten tarkistuslista, jossa huomioidaan myös saavutettavuusnäkökulmat. Tarkistuslistaa voidaan jatkossa hyödyntää myös toteutusten katselmointiprosessin kehittämisessä ja pilotoinnissa.
Harjoittelu ja uraohjaus
- Luodaan ja kuvataan saavutettavalla tavalla lisätuen ja erityisen tuen prosessit harjoittelu- ja työpaikan haussa.
- Luodaan organisaatioverkosto, joka mahdollistaa kansainvälisten opiskelijoiden ja toimintarajoitteisten opiskelijoiden harjoitteluiden ja työelämäkokemuksen toteutumisen.
Opiskelijan oikeus yksilöllisiin opiskelujärjestelyihin
- Luodaan tapa, jolla yksilöllisten opiskelujärjestelyjen toteutumista arvioidaan säännöllisesti.
- Opetus- ja ohjaushenkilöstö osaa ohjata opiskelijaa yksilöllisten opiskelujärjestelyjen saamisessa ja osaa toteuttaa yksilöllisiä järjestelyjä.
Saavutettavuus opiskelijavalinnoissa
- Avoimen AMKin opintojen näkyvyyttä ja kehittämistä edistettäessä tulee rinnalla kehittää myös tutkinto-opiskelijaksi pääsyn joustavuutta.
Hakijamarkkinointi ja opiskelijahaut
- Verkkosivujen sisältöä tulee jatkuvasti tarkastella kriittisesti ja varmistaa sekä rakenteen että tekstisisältöjen tarkoituksenmukaisuus.
Digitaalinen saavutettavuus
- Saavutettavuuden arvioinnin työkaluja otetaan suunnitelmallisesti käyttöön digitaalisissa oppimisympäristöissä, ja työkalujen käyttöön järjestetään koulutusta.
- Testataan ja arvioidaan sekä otetaan soveltuvin osin käyttöön suomenkielisten aineistojen tekstittämisen apuvälineitä.
Fyysinen saavutettavuus
- Kehitetään fyysistä saavutettavuutta tilojen ylläpidossa ja rakennushankkeiden yhteydessä.
Kaikkien TAMK
Tutustu saavutettavuuteen TAMKin toiminnan eri osa-alueilla sekä kehittämissuunnitelmiin.