Norssin Maker-polku
Tampereen Norssin Maker-polku sisältää muutaman oppitunnin laajuisia maker-projekteja perusasteella hyödynnettäväksi. Kustakin aiheesta löytyy tehtäväkortti opettajalle sekä ohjeellinen ja muokattavissa oleva Powerpoint-esitysmateriaali. Norssin Maker-toiminta laajenee tulevaisuudessa suunnitelman mukaisesti kattamaan kaikki luokat.
Maker on oppiainerajat ylittävää toiminnallista, luovaa ja yhteistyötä vahvistavaa toimintaa. Maker-kulttuurissa painotetaan tekemisen ja kokeilemisen kautta oppimista. Maker-tunneilla ideoidaan, kokeillaan, ratkaistaan ongelmia sekä yhdistetään eri materiaaleja ja tekniikoita. Myös avoimuus ja jakaminen ovat makerissa-pedagogiikassa erityisen tavoiteltavia asioita. Käytännössä työ on paitsi luovaa suunnittelua, myös yhdessä värkkäämistä ja teknologian käytön kehittämistä.
Maker-polku on laadittu koulun perusopetusta kattavaksi kokonaisuudeksi. Eräitä asioita oletetaan kaikkien vuosiluokkien käyvän läpi, ja osa sisällöistä jää suositeltaviksi lisävinkeiksi.
3. – 4. LUOKKIEN MAKER-VINKKEJÄ
Painotukset/sisällöt: kädentaidot, yhteistyö, luovuus, ongelmanratkaisu
Kaikille yhteiset sisällöt
– Sähkö – piirtorobotti (1-3h, rakentelu, elektroniikka)
ohjesivu / pdf-ohje / powerpoint
– Ilmapalloauto (2-3h, rakentelu)
ohjesivu / pdf-ohje / powerpoint
– Korkea torni (1-2h, rakentelu)
ohjesivu / pdf-ohje / powerpoint
Muuta suositeltavaa
– Pujottelupeli
ohjesivu / pdf-ohje / powerpoint
5. -6. LUOKKIEN MAKER-VINKKEJÄ
Painotukset/sisällöt: yhteistyö, ongelmanratkaisu, elektroniikka, ohjelmointi
Kaikille yhteiset sisällöt
– Kestävä silta (1-2h, rakentelu)
ohjesivu / pdf-ohje / powerpoint
– Katapultti (1-3h, rakentelu)
ohjesivu / pdf-ohje / powerpoint
– Sphero-kulkuneuvo (1-4h, rakentelu, ohjelmointi)
ohjesivu / pdf-ohje / powerpoint
– Uusi laite tai peli / micro:bit
ohjesivu / pdf-ohje / powerpoint
– E-tekstiili (led-valo yhdistettynä tekstiiliin) *
ohjesivu / pdf-ohje / powerpoint
Muuta suositeltavaa
– Unelmien huone, virtapiirit & Micro:bit 3-4h, elektroniikka)
ohjesivu / pdf-ohje / powerpoint
– Hummingbird (1-4h, rakentelu, ohjelmointi)
– 3D-suunnittelu TinkerCadilla I (1-2h, mallintaminen)
– 3D-tulostuskokeilut
* Tampereella normaalikoulussa kaikki oppilaat tekevät e-tekstiilin käsityötunneillaan.
Jatkossa maker-polku on laajennettavissa yläkouluun…
7. -9. LUOKKIEN MAKER-VINKKEJÄ
Painotukset/sisällöt: robotiikka, ohjelmointi, ongelmanratkaisu
Kaikille yhteiset sisällöt
– 3D-suunnittelu TinkerCadilla II (1-2h, mallintaminen)
– Micro:Bit II (1-4h, rakentelu, elektroniikka, ohjelmointi)
Muuta suositeltavaa
– Hummingbird (1-4h, rakentelu, ohjelmointi)
– Arduino…
Yhteys eri oppiaineisiin, esim.
KUVATAIDE
– kädentaidot, rakentelu, muotoilu, luovuus
YMPÄRISTÖOPPI, FYSIIKKA
– mekaniikka, elektroniikka
TEKNINEN TYÖ
– kädentaidot, elektroniikka ?
KIELET
– dokumentointi, esitykset,… ?