KAS.PED.040 Perusharjoittelu 5 op
Tavoitteet
Perusharjoittelussa luodaan valmiuksia opetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin.
Opiskelija
- tiedostaa omia käsityksiään ihmisestä, tiedosta, oppimisesta ja opetuksesta ja ymmärtää niiden vaikutuksen opetukseen
- ymmärtää jatkuvan kehittymisen osana opettajuutta
- ymmärtää digitalisaation merkityksen opetus- ja kasvatustyössä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida oppiaineiden opetusta opetussuunnitelmaan perustuen
- osaa soveltaa opetettavien aineiden opetusmenetelmiä ja ainedidaktisia sisältöjä
- osaa kokeilla ja käyttää tarkoituksenmukaisia työtapoja ja opetusmateriaaleja
- ymmärtää oppilaiden ja opetusryhmien yksilöllisyyttä ja moninaisuutta, tunnistaa eriyttämisen tarpeita ja käyttää oppilasta tukevia menetelmiä
- osaa toimia yhdessä muiden kanssa, arvioida omaa ja toisten opetusta ja antaa ja hyödyntää rakentavaa palautetta
- ymmärtää yhdenvertaisuuden, pedagogisen turvallisuuden ja kestävyyden merkityksen opetuksessa
Sisällöt
Opetusharjoittelun opintojaksolla suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan opetusta yhteistyössä ohjaavan opettajan sekä muiden opetusharjoittelijoiden kanssa. Jaksolla tutustutaan ohjatusti erilaisiin opetustyöhön kuuluviin tehtäviin.
Lisätiedot
Opintojakso suoritetaan normaalikoulussa ja opettajan pedagogisia opintoja täydennyskoulutuksena suorittavien harjoittelu toteutetaan ohjaajan kanssa sovitussa oppilaitoksessa.
Normaalikoulussa tapahtuvaa opetusharjoittelua koskevat tarkemmat käytänteet kuvataan vuosittain laadittavassa harjoittelusuunnitelmassa ja -oppaassa.
Toteutustavat
Pienryhmäopetus: Yksittäis- ja ryhmänohjauksia
Harjoitukset: Omat harjoitustunnit, opetuksen seuranta, vertaisoppiminen
Itsenäinen työskentely: Harjoitustuntien suunnittelu ja valmistelu, raportointi osana portfoliota tai muu kirjallinen työ.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Arviointiperusteet
Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on läsnäolo vaaditussa määrässä pienryhmäopetusta, harjoitusten täysimääräinen suorittaminen, raportointi sekä opintojakson tavoitteiden täyttyminen. Suoritusta on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu tai opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.
Oppimisen ja osaamisen kehittymisen arviointia toteutetaan harjoitustuntien ja ohjauksen yhteydessä, myös vertais- ja itsearvioinnin avulla. Tarkemmat käytänteet kuvataan harjoittelusuunnitelmassa ja -oppaassa.
– – – – – – – – – – – – –
Toteutus Tampereen yliopiston normaalikoulussa 2024–2025
Harjoitustunnit 15 t
- Harjoitustunneista 2-4 tuntia pariharjoitteluna
Muut harjoitukset 25 t
- Opetuksen seuranta (20 x 45 min oppituntia) 20 t
- Vertaisoppiminen 5 t
- Osallistuminen yhteisiin suunnittelu- ja/tai palautekeskusteluihin
- Omien opetus- ja oppimiskokemusten analysointi vertaisryhmässä
Ryhmänohjaukset 15 t
- Kaikille yhteiset ryhmänohjaukset
- Aineryhmäkohtaiset ryhmänohjaukset
Muut tehtävät ja itsenäinen työskentely 80 t
- Harjoitustuntien suunnittelu, valmistelu, ohjaus ja palautteet
- Dokumentointi
Yhteensä: 135 t
Rehtoria avustavat opettajat tiedottavat käytänteistä opintojakson alussa. Tarkentavaa lisätietoa opintojakson eri osioiden laajuuksista, sisältöjen muodoista sekä ainekohtaisista ryhmänohjauksista jaetaan aineryhmissä.