• Kuvassa kaksi miestä istuvat vierekkäin ja oppikirjat ovat auki pöydällä, kun lehtori Juha Järvinen on ohjaamassa opiskelijaa.

Norssissa järjestetään laadukasta perusasteen ja lukion opetustyötä, opettajankoulutuksen ohjattua harjoittelua sekä tutkimus- ja kehitystyötä.

Punainen tausta
Kuvassa on ylhäältä otettu kuva yläkoulun oppilaista, jotaka juttelevat toisilleen pienissä ryhmissä reput selässään.
Kuvassa kaksi oppilasta on tekemässä murtolukulaskuja valkotaululla.

KAS.PED.070 Tutkiva harjoittelu 5 op

Opintojakso SISU:ssa

Tavoitteet

Opiskelija

  • tunnistaa kehittymistarpeitaan ja osaa toimia työtään tutkivana ja kehittävänä opettajana
  • ymmärtää perus- ja täydennyskoulutuksen jatkumona asiantuntijuuden kasvussa ja tuntee opetusalan täydennyskouluttautumisen mahdollisuuksia
  • osaa hyödyntää ainedidaktista tutkimusta opetuskokeilun tai kehittämishankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa osana oppiaineen opetusta
  • osaa analysoida ja arvioida opetuskokeilua ja muodostaa tutkimukseen pohjautuvia johtopäätöksiä
  • osaa eritellä ja ymmärtää teorian ja käytännön vuorovaikutusta opetus- ja kasvatustyössä ja niiden kehittämisessä
  • osaa raportoida ja esittää opetuskokeilun ja tutkimuksen tulokset loogisesti ja selkeästi.

Sisällöt

Opetusharjoittelun opintojakso, jossa tutkitaan, kokeillaan ja kehitetään. Opintojakson aikana toteutetaan ainedidaktisen tutkimuksen lähtökohdista suunniteltu opetuskokeilu. Opintojakso niveltyy vahvasti opintojaksoihin KAS.PED.030 ja KAS.PED.050.

Lisätiedot

Opintojakso suoritetaan yhteistyössä normaalikoulun ja kasvatustieteiden yksikön kanssa. Opettajan pedagogisia opintoja täydennyskoulutuksena suorittavien opetusharjoittelu toteutetaan ohjaajan kanssa sovitussa oppilaitoksessa.

Opintojakson seminaariopetus toteutetaan nivoutuen opintojakson kas.ped.030 Ainedidaktinen tutkimus kanssa. Normaalikoulussa tapahtuvaa opiskelua koskevat tarkemmat käytänteet kuvataan vuosittain laadittavassa harjoittelusuunnitelmassa ja -oppaassa.

Toteutustavat

Pienryhmäopetus: Yksittäis- ja ryhmänohjauksia
Harjoitukset: Omat harjoitustunnit, opetuksen seuranta
Itsenäinen työskentely: Seminaareihin valmistautuminen, tutkimuksellinen pohjatyö, tutkimuksen suunnittelu, arviointi ja raportointi, opetuskokeilun suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi, harjoitustuntien suunnittelu ja valmistelu.

Arviointi

Hyväksytty/hylätty. Oppimisen ja osaamisen kehittymisen arviointia toteutetaan harjoitustuntien, ohjauksen ja seminaarityöskentelyn yhteydessä, myös vertais- ja itsearvioinnin avulla.

Arviointiperusteet

Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on läsnäolo vaaditussa määrässä seminaari- ja pienryhmäopetusta, harjoitusten täysimääräinen suorittaminen sekä opintojakson tavoitteiden täyttyminen. Arvioinnissa painottuu oman opetuskokeilun suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi. Suoritusta on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu tai opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.

Toteutus Tampereen yliopiston normaalikoulussa 2024–2025

Opintojaksosta toteutetaan Normaalikoulussa 3 op laajuinen osa. 

Harjoitustunnit 5 t 

  • Yhteisopettajuus 2-5 t. Harjoitustunneilla toteutetaan opetuskokeilu.

Seminaarit 6 t

  • Pedagogisten opintojen messut

Ryhmänohjaukset 2 t

  • Aineryhmäkohtaiset ryhmänohjaukset

Muut harjoitukset 8 t

  • Opetuksen seuranta (8 x 45 min oppituntia) 8 t

Muut tehtävät ja itsenäinen työskentely 60 t

  • Harjoitustuntien suunnittelu, valmistelu, ohjaus ja palautteet
  • Opetuskokeilun suunnittelu ja valmistelu
  • Dokumentointi

Yhteensä: 81 t

Rehtoria avustavat opettajat tiedottavat käytänteistä opintojakson alussa. Tarkentavaa lisätietoa opintojakson eri osioiden laajuuksista, sisältöjen muodoista sekä ainekohtaisista ryhmänohjauksista jaetaan aineryhmissä.


Kuvassa on neljä oppilasta pöydän ääressä koulun aulassa välitunnilla. Taustalla on suuri ikkuna, josta näkyy talvinen metsikkö.
Kuvassa on poika pelaamassa pingistä koulun aulassa välitunnilla.
Kuvassa on joukko oppilaita koulun aulassa välitunnilla. Istuvien oppilaiden taustalla on oppilaiden tekemä suuri puuta kuvaava taideteos.
Kuvassa kuvataiteen tunnilta on oppilaita pöydän ääressä aloittelemassa rakentelutehtävää.