• Kuvassa kuudesluokkalaisen tytöt istuvat vierekkäin erilaisia päätelaitteita käyttäen. Yhdellä on tablet-laite, yhdellä puhelin ja kolmella kannettavat tietokoneet.

Norssissa järjestetään laadukasta perusasteen ja lukion opetustyötä, opettajankoulutuksen ohjattua harjoittelua sekä tutkimus- ja kehitystyötä.

Punainen tausta
Nuori opetusharjoittelijanainen tekee älyteululle esimerkkiä murtolukujen laventamisesta.

Tutkiva harjoittelu, KAS.PEL.040 (5 op)

Harjoitteluopas 2024–2025

4.1 Ajoitus 

toteutus 1 / I ja II periodi sekä toteutus 2/ II-IV periodi

4.2 Edeltävät opinnot

Kasvatustieteiden perusopinnot (25 op), perusharjoittelu A (5 op), perusharjoittelu B (5 op) ja perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot (60 op).

4.3 Tavoitteet 

Opiskelija

– kykenee hankkimaan uutta tietoa tutkimusperustaisesti ja toimimaan siten, että teoreettinen ja käytännöllinen ymmärrys syvenee sekä kykenee kehittämään itseään, opetustaan ja koulua

– osaa tutkimuksellisella otteella suunnitella ja toteuttaa opetuskokeilun tai kehittämishankkeen, raportoida saadut tulokset sekä arvioida johtopäätösten pätevyyttä

– arvioi omaa ajatteluaan ja toimintaansa sekä ymmärtää oman subjektiivisuutensa ajattelijana ja toimijana

– kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan eheyttävän monialaisen oppimiskokonaisuuden

– osaa analysoida ja soveltaa arviointijärjestelmiä ja -menetelmiä

– kykenee tukemaan oppilaiden osallisuutta oppimisjaksolla tilanteiden ja oppilaiden erityistarpeiden vaatimalla tavalla

– hallitsee työssään tarvittavat vuorovaikutustaidot ja saa kuvan opettajan työn moninaisuudesta.

4.4 Sisällöt

Sisältöalueina ovat monialaiset oppimiskokonaisuudet, opetuksen eheyttäminen, laatu ja arviointi sekä koulutyön tutkimusperustainen ja reflektoiva kehittäminen.

4.5 Toteutustavat

Toteutus 1

Ilmoittautuminen 1.8. –19.8.2024

Luennot 6 t
Aloitusluento ma 26.8.2024 klo 12.15–13.45, Sanna Isopahkala, Normaalikoulun auditorio
Tutkimusperustaisuusluento ke 28.8.2024 klo 14.15–15.45 , Sanna Isopahkala, Normaalikoulun auditorio
Arviointiluento ma 2.9. klo 14.15–15.45, Johanna Pitkänen ja Hanna Lehikoinen, Normaalikoulun auditorio

Seminaari 2 t
Tiedeiltapäivä ke 23.10.2024 klo 14.15–15.45 Normaalikoululla

Pienryhmäopetus 14 t
Luokanlehtorin tapaaminen ma 26.8. klo 14.15–15.45
Ryhmäohjaus luokkatasoittain to 5.9.2024 klo 14.15–15.45
Yksilö- ja ryhmäohjauksia erikseen sovittavina aikoina

Harjoitukset: 38 t
Opetuksen seuraamista / osallistuvaa havainnointia (8 t) vk 35 eli 26.8.– 30.8.2024
Opetus (30 t) vk 36–41 eli 2.9.–11.10.2024

Reflektiotekstin palautus ke 23.10.2024 mennessä

Itsenäinen työskentely 75 t

Yhteensä 135 t

Toteutus 2

Ilmoittautuminen 16.9. –18.11.2024

seuranta- ja opetusviikot vk 2–8 eli 7.1.–21.2.2025

Luennot 6t
aloitusluento ma 2.12.2024 klo 9–10.30 Normaalikoulun auditorio
tutkimusperustaisuusluento ke 4.12.2024 klo 12.30–14 Normaalikoulun auditorio
arviointi to 9.1.2025 klo 14.15–15.45 Normaalikoulun auditorio

Seminaari 2t
tiedeiltapäivä ke 5.3.2025 klo 14.15–15.45 Normaalikoululla

Pienryhmäopetus 14t
luokanlehtorin tapaaminen ke 4.12.2024 klo 14.15–15.45
ryhmäohjaukset luokkatasoittain ma 13.1.2025 klo 14.15–15.45
yksilö- ja ryhmäohjauksia erikseen sovittavina aikoina

Harjoitukset 38 t
opetuksen seuraamista / osallistuvaa havainnointia (8 t) vk 2 eli 7.1.–10.1.2025
opetus (30 t) vk 3–8 eli 13.1.–21.2.2025

reflektiotekstin palautus ke 5.3.3035 mennessä

Itsenäinen työskentely 75 t

Yhteensä 135 t

4.6 Toteutustapojen lisätiedot

Opetusharjoittelu suoritetaan Normaalikoulussa eri luokka-asteella kuin perusharjoittelu. Tutkivassa harjoittelussa järjestetään mahdollisuuksien mukaan opetusta niissä oppiaineissa, joita perusharjoittelussa ei vielä ole opetettu. Harjoittelu suoritetaan pääosin yksin lukuun ottamatta luokan opiskelijoiden yhdessä suunnittelemaa ja toteuttamaa MOK-kokonaisuutta.

Harjoittelujakson päätteeksi pidettävässä tiedeiltapäivässä opiskelijat esittelevät ryhmissä harjoittelujakson teoreettiset lähtökohdat ja toteutuksen sisällön sähköisenä esityksenä. Kuvien ja kaavioiden käyttö elävöittää esitystä.  Esityksessä ilmenee:

– jakson keskeiset tavoitteet
– teoriakytkennät
– sisältö ja toteutus
– johtopäätökset, kehittämisideat
– käytetyt lähteet.

4.7 Ohjaus

Ensimmäisessä luokanlehtoreiden tapaamisessa sovitaan tarkemmin ohjauskäytänteistä ja -sisällöistä. Ohjaukset sisältävät sekä yksilö- että ryhmäkohtaisia tilaisuuksia harjoittelun eri vaiheissa.

Ohjausaiheita:

· Tutkimusperustaisuus opetuksessa sekä teoreettisen tiedon sitominen käytännön työhön

· Oppilaiden osallisuus

· Vuorovaikutustaidot opettajan työssä

· Opettajan työn moninaisuus

· Monialaiset oppimiskokonaisuudet.

4.8 Reflektioteksti

Käsittele reflektiotekstissä asiantuntijaksi kasvun kannalta alla lueteltuja asioita ja pyri kokoavaan reflektioon tarkastellen omaa kasvuasi asiantuntijana. Muista, että reflektiotekstisi painopiste on omassa kehittymisessäsi. Ota siis huomioon anonymiteetti: Älä kuvaa harjoitteluluokastasi mitään, minkä perusteella voisi tunnistaa yksittäisiä oppilaita tai opettajia. Älä siis sisällytä tekstiisi esimerkiksi nimiä, sukupuolia tai ihmisten ulkoisia piirteitä.

Hyväksytyssä suorituksessa on reflektoitu kaikkia seuraavia osa-alueita:

Omat tavoitteet suhteessa harjoittelujakson tavoitteisiin

· Mitä asetit harjoittelujakson tavoitteiksi ja miten edistit niiden toteutumista?

· Mitä havaintoja teit luokanopettajan työn kokonaisuuden hallitsemisesta harjoittelujakson aikana?

· Miten tutkimuksellinen ote tuki tavoitteiden toteutumista?

Oma kehittyminen ja tutkimusperustaisuus

· Tarkastele ajatteluasi sekä tällä opintojaksolla että aiemmilla harjoittelujaksoilla: Millä tavoin pedagoginen tietotaitosi on kehittynyt?

· Miten tutkimusperustainen ote on näkynyt harjoittelun suunnitelmissa ja toteutuksessa?

· Mihin kasvatustieteellisiin teorioihin/malleihin olet tukeutunut harjoittelujakson aikana? Miksi valitsit juuri nämä näkökulmat?

· Millaisia muutoksia huomaat omassa pedagogisessa ajattelussasi ajatellen tätä opintojaksoa ja aiempia harjoittelujaksoja?

Oma kehittyminen sekä tunne- ja vuorovaikutustaidot (avoimuus, luottamus, empatia)

· Millä tavoin tunne- ja vuorovaikutustaitosi ovat kehittyneet opetustyön näkökulmasta? Kuvaile teemaa eri näkökulmista (oppilaat, harjoittelupari, ohjaavat opettajat, muut koulun työntekijät)

Oma kehittyminen ja ammattietiikka

· Pohdi arvoja ja periaatteita, jotka ovat ohjanneet toimintaasi harjoittelujakson aikana. Mitä pidät opetustyön keskeisimpinä arvoina?

· Minkälaisia havaintoja olet tehnyt oppilaiden yhdenvertaisuudesta? Miten haluaisit tulevaisuudessa edistää yhdenvertaisuutta?

Oma kehittyminen ja hyvinvointi

· Miten olet omilla valinnoilla huolehtinut hyvinvoinnista harjoittelujakson aikana?

· Millä tavalla oma jaksamisesi on kenties vaihdellut?

· Mikä kaikki on tukenut hyvinvointiasi? Mihin sinun tulee työelämään siirryttäessä erityisesti kiinnittää huomiota?

Syventävä reflektio

· Valitse lopuksi yksi harjoittelun aikana esille tullut tilanne tai kokemus, jonka koet jollain tapaa haastavaksi ja merkitykselliseksi. Reflektoi sitä “Miten reflektoin –kuvion” kysymysten mukaisesti ylhäältä alaspäin.

4.9 Arviointi

Hyväksytty/hylätty.

Arvioinnissa painottuvat monialaisen opintokokonaisuuden suunnittelu, toteutus, arviointi ja oppimistehtävät.  Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on läsnäolo seminaari- ja pienryhmäopetusta, harjoitusten täysimääräinen suorittaminen, matkakirjatekstin laadinta ohjeiden mukaan sekä opintojakson tavoitteiden täyttyminen. Suoritusta on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu tai opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.

Harjoittelut (lo): https://www.tuni.fi/norssi/opetusharjoittelu/opetusharjoittelu-lo/

Kuvassa on näkymä Kaksio-oppimisympäristöstä ja sen katsomosta, jossa istuu joukko oppilaita.
Nuori nainen, joka on opetusharjoittelussa, katsoo oppilaiden työskentelyä, kun he maalaavat värikkäitä syksyn lehtiä paperille.
Kuvassa on joukko alakoulun oppilaita viimeistelemässä tekemiään värikkäitä kasvokuvia pientä taidenäyttelyä varten.
Kuva KAKS10 56 -oppimisympäristöstä. Kuvassa oppilaita ohjaamassa Sphero-robottipalloja avoimessa Katsomo-tilassa.