Punainen neliö

Survival Kit – kevätohje yseille 2020

Poikkeusolosuhteiden takia perinteisiä vanhempainiltoja ja tutustumistunteja ei voida toteuttaa koululla.
Keskeisiä asioita yläkouluun siirtymistä sekä yläkoulun opiskelua ajatellen on kerätty oheiseen koosteeseen.

Punainen neliö

Lukion oppilaskunnan kevätterveiset

Norssin lukion opiskelijakunnan hallitus on tänä vuonna ollut poikkeuksellisissa oloissa. Hallitus on keskittynyt lukion opiskelijakunnan oman kannatusyhdistyksen perustamiseen. Kannatusyhdistysprosessi on ollut pitkä mutta tarpeellinen…

Punainen neliö

Yläkouluun 7. luokalle tuleville ja heidän huoltajilleen

Poikkeusolosuhteiden takia perinteisiä vanhempainiltoja ja tutustumistunteja ei voida toteuttaa koululla.
Keskeisiä asioita yläkouluun siirtymistä sekä yläkoulun opiskelua ajatellen on kerätty oheiseen koosteeseen.

Punainen neliö

Normaalikoulun opetusjärjestelyt 14.5.2020 alkaen

Tampereen yliopiston normaalikoulun perusasteen luokat 1-9 palaavat valtioneuvoston päätöksellä 13.5.2020 päättyvästä etäopetuksesta takaisin lähiopetukseen 14.5.2020 alkaen. Lähiopetuksen opetusjärjestelyjen käytännön asioista sekä hygieniasta ja rajoituksista huolehtimisesta tiedotetaan tarkemmin toukokuun alkupuolella. 

Normaalikoulun lukio jatkaa koulutuksen järjestäjämme Tampereen yliopiston päätöksellä etäopetusta 30.5.2020 saakka eli kevätlukukauden loppuun. Lukiokoulutuksen osalta koulutuksen järjestäjän päätöksenmukaiseen opetusjärjestelyyn on lainsäädännön puitteissa mahdollisuus.

Kevätjuhlia ei järjestetä tavanomaiseen tapaan lauantaina 30.5.2020, etäyhteyksin tai muin järjestelyin toteutettavasta ohjelmasta tiedotetaan erikseen.

Punainen neliö

Uusi oppimisympäristöjulkaisu valmistui

Uusi eNorssi-julkaisu OPPIMIS- JA TOIMINTAYMPÄRISTÖJEN KEHITTÄMINEN HARJOITTELUKOULUISSA II on valmistunut. Teoksen ovat toimitaneet Tuomo Tammi & Mikko Horila.
Harjoittelukouluissa tehdään merkittävän paljon erilaista oppimis- ja toimintaympäristöjen kehitystyötä. Keskiössä on tietysti pedagogiikka, mutta tiloilla ja teknologialla on kokonaisuudessa oma merkittävä roolinsa. Erityisesti joustavat oppimisympäristöt ja niissä tapahtuva opiskelu sekä opettaminen ovat erittäin ajankohtaisia teemoja, joihin liittyy myös vahvoja vastakkainasetteluja ja asenteita. Kriittinen suhtautuminen muutoksiin on ymmärrettävää ja usein ihan perusteltua, mutta samaan aikaan tulee säilyttää valmius muuttua ja omaksua uutta.

Punainen neliö

Yhteishaku Norssin lukioon on auki 18.2.-10.3.2020

Haku yliopiston omaan lukioon Norssiin on auki!

 

Lukuvuonna 2020-2021 alkavan lukiokoulutuksen opiskelupaikat ovat haussa yhteishaun ajan 18.2.-10.3.2020.

Opiskelupaikkaa haetaan sähköisesti Opintopolku.fi -sivuston kautta hakuaikana.

 

Norssin lukiolla on Opintopolussa kolme hakukohdetta:

  • Yleislinja, 48 aloituspaikkaa (klikkaa tästä hakukohteen tietoihin Opintopolkuun)
  • Lukion talous- ja elinkeinoelämä -linja, 27 aloituspaikkaa (klikkaa tästä hakukohteen tietoihin Opintopolkuun)
  • Lukion sirkustaiteen linja, 10 aloituspaikkaa (klikkaa tästä hakukohteen tietoihin Opintopolkuun)

 

Täytä hakuaikana Opintopolun yhteishakulomakkeen lisäksi Norssin lukion oma sähköinen ainevalintakortti, joka aukeaa tästä linkistä.

 

Tervetuloa Norssiin ja norssilaiseksi!

Punainen neliö

Haku joustavaan perusopetukseen (JOPO) lukuvuodeksi 2020-2021

Tampereen yliopiston normaalikoulun 9.-luokkalaiset ovat kiinnostuneita yhteiskunnallisista asioista. Se näkyy jo aktiivisuutena Tampereen nuorisovaltuuston toiminnassa. Tammikuun viimeisenä torstaina osa 9. luokista sai vieraikseen yhteiskuntaopin tunneille kansanedustajat Sofia Vikmanin ja Jouni Ovaskan. Lyhyitten alustusten jälkeen oli varattu tilaa kysymyksille ja keskustelulle, mikä olikin niin vilkasta, että oppilaat osin luopuivat välitunnistaan yhteisen keskustelun hyväksi.

Punainen neliö

Norssin lukio Talousguru 2020-kilpailun finaaliin

Business Norssi -linjan opiskelija Niki Nurmi Talousguru 2020 loppukilpailuun

Tämän vuoden Talousguru 2020 alkukilpailuun osallistui opiskelijoita ennätyksellisesti kaikkiaan 149 lukiosta. Kisa järjestettiin kaikissa kouluissa samanaikaisesti 15.1.2020 klo 9-11 ylioppilaskirjoituksista tutulla Abitti-alustalla. Opettajat lähettivät koulunsa parhaan vastauksen eteenpäin kilpailuraadille. Raati valitsi koulujen parhaista vastauksista 14 lukiolaista Helsingissä 26.2.2020 käytävään loppukilpailuun.  Heistä yhdeksän parasta valittiin pisteiden perusteella asuinpaikasta riippumatta ja loput viisi alueidensa parhaina. (Etelä-Suomesta, Länsi-Suomesta, Itä-Suomesta, Lounais-Suomesta ja Pohjois-Suomesta.)

Helmikuun finaalissa testataan taloustietämystä sekä kirjallisesti että suullisesti. Silloin  päästään väittelemään talousasioista. Kilpailussa on mainiot palkinnot, sillä raha- ja lehtipalkintojen ohella finalistit palkitaan opiskelupaikalla korkeakoulussa ilman sisäänpääsykoetta. 

 

Lue lisää:

https://www.finanssiala.fi/uutismajakka/Sivut/Talousgurufinalistit-valittu-%E2%80%93-olisitko-sin%C3%A4-p%C3%A4rj%C3%A4nnyt-gurujen-kokeessa.aspx

Punainen neliö

Politiikka kiinnostaa Norssin ysejä

Tampereen yliopiston normaalikoulun 9.-luokkalaiset ovat kiinnostuneita yhteiskunnallisista asioista. Se näkyy jo aktiivisuutena Tampereen nuorisovaltuuston toiminnassa. Tammikuun viimeisenä torstaina osa 9. luokista sai vieraikseen yhteiskuntaopin tunneille kansanedustajat Sofia Vikmanin ja Jouni Ovaskan. Lyhyitten alustusten jälkeen oli varattu tilaa kysymyksille ja keskustelulle, mikä olikin niin vilkasta, että oppilaat osin luopuivat välitunnistaan yhteisen keskustelun hyväksi.

Punainen neliö

Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisu valmistui

Arvioinnin ulottuvuudet -julkaisun (2020)  kirjoittajien pyrkimyksenä on positiivisen arviointikulttuurin rakentaminen ja tukeminen. Kirjassa pohditaan ja luodaan opetussuunnitelmien perusteiden (POPS 2014; LOPS 2015) oppimiskäsitykseen nojaten arvioinnin teoriaa ja käytänteitä. Osallistumalla arvioinnista ja sen ulottuvuuksista käytävään keskusteluun Tampereen yliopiston normaalikoulu pyrkii omalta osaltaan täsmen-tämään ja konkretisoimaan suomalaisen koulun arviointiajattelua.