Opetusharjoittelu normaalikoululla
Normaalikoululla suoritettavat opetusharjoittelut
Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta (EDU) sekä Tampereen yliopiston normaalikoulu työskentelevät tiiviissä yhteistyössä järjestääkseen laadukkaan opetusharjoitteluajan tuleville opettajille.
Opettajankoulutuksen antamaa teoreettista ja kasvatustieteellistä tietoa sovelletaan normaalikoulussa opetustyössä. Aineenopettajat ovat harjoitelleet lähinnä yläkoulussa ja lukiossa.
Luokanopettajaksi opiskelevat harjoittelevat Tampereen normaalikoulussa alakoulun puolella.
Luokanopettajakoulutukseen ja aineenopettajakoulutukseen liittyvät harjoittelut eroavat melko paljon toisistaan laajuuden ja käytännön järjestelyjen osalta. Siksi molemmille on omat sivunsa:
Hyvä opiskelija
Olet valitsemassa mielenkiintoisen ja haastava uran – opettajuus on eräs innostavimpia ja vaativimpia elämäntehtäviä, ei pelkästään ammatti vaan mahdollisuus, joka tarjoaa joka päivälle uutta ja kiinnostavaa.
Vaativuudestaan johtuen tehtävä edellyttää harjoittelemista ja vakavaa paneutumista. Opettajana ei tulla koskaan valmiiksi ja täydelliseksi, vaan siinä saa kehittyä ja kehittää jatkuvasti. Tampereen normaalikoulu on valmis auttamaan sinua valitsemallasi tiellä. Harjoittelu antaa varmuutta ja paljon uutta ymmärrystä työhön.
Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta sekä Tampereen yliopiston normaalikoulu työskentelevät tiiviissä yhteistyössä voidakseen taata mahdollisimman täysipainoisen ja mielenkiintoisen harjoitteluajan tuleville opettajille. Opettajankoulutuksen antamaa teoreettista ja kasvatustieteellistä tietoa sovelletaan normaalikoulussa opetustyössä. Parhaimmillaan opiskelija saa nivottua teorian ja käytännön myös opinnäytetöidensä kiinteäksi osaksi.
Opetusharjoittelun opetussuunnitelmassa harjoittelun eri osat ja aineopinnot sekä kasvatustieteellinen tieto täydentyvät ja tukevat toisiaan matkan varrella. Puhummekin vetoketjumallista, jossa opintojaksot asettuvat toistensa lomaan ja tieto täydentyy ja vahvistuu opintojen alusta lähtien käytännön ja teorian vuorovaikutuksessa.
Nykyisin puhutaan yhtä lailla oppimisen ohjaajasta kuin opettajasta – tehtävämme on valmentaa ja ohjata oppijaa. Kuitenkin on muistettava, että oppimisen palon voi sytyttää vain, jos itse palaa asialleen. Oikean opettajan tunnistaa siitä, että osaa asettua oppijan asemaan ja kohdata avoimesti ne haasteet, joita tehtävä tuo mukanaan. Opettajan tulee aina etsiä ne keinot, jolla oppija innostuu ja pääsee eteenpäin sekä rohkaistuu ottamaan riskejä saavuttaakseen hänelle parhaimman tuloksen ja kasvaakseen ihmisenä.
Tervetuloa !