• Kuvassa kaksi miestä istuvat vierekkäin ja oppikirjat ovat auki pöydällä, kun lehtori Juha Järvinen on ohjaamassa opiskelijaa.

Norssissa järjestetään laadukasta perusasteen ja lukion opetustyötä, opettajankoulutuksen ohjattua harjoittelua sekä tutkimus- ja kehitystyötä.

Punainen tausta
Kuvassa on ylhäältä otettu kuva yläkoulun oppilaista, jotaka juttelevat toisilleen pienissä ryhmissä reput selässään.
Kuvassa kaksi oppilasta on tekemässä murtolukulaskuja valkotaululla.

KAS.PED.050 Syventävä harjoittelu 5 op

Opintojakso SISU:ssa

Tavoitteet

Opiskelija

  • syventää osaamistaan suunnitella, toteuttaa ja arvioida monipuolista opetusta ja oppimiskokonaisuuksia sekä perehtyy monipuolisiin arviointimenetelmiin
  • vahvistaa ja monipuolistaa taitoaan soveltaa ainedidaktista osaamistaan ja erilaisia opetusmenetelmiä oppiaineiden erityispiirteet huomioiden
  • osaa käyttää ja kehittää tarkoituksenmukaisia ja monipuolisia työtapoja ja opetusmateriaaleja
  • syventää ymmärrystään digitalisaation merkityksestä opetus- ja kasvatustyössä
  • ymmärtää ja huomioi oppilaiden ja opetusryhmien yksilöllisyyttä ja moninaisuutta, osaa eriyttää opetusta sekä edistää yhdenvertaisuutta
  • ymmärtää yhteisopettajuuden periaatteita ja moniammatillisen yhteistyön merkityksen opetus- ja kasvatustyössä
  • osaa toimia kollegiaalisessa yhteistyössä ja osaa monipuolisesti antaa ja hyödyntää rakentavaa palautetta
  • ymmärtää opettajan työn vastuullisuuden ja eettisiä ulottuvuuksia, ja toimii niiden mukaisesti
  • osaa kehittää omaa opettajuuttaan

Sisällöt

Opetusharjoittelun opintojaksolla suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan opetusta yhteistyössä ohjaavan opettajan sekä muiden opetusharjoittelijoiden kanssa. Opintojaksolla kehitetään taitoja huomioida oppijoiden monimuotoisuus. Opintojaksolla kehitetään edelleen omaa opettajaidentiteettiä.

Lisätiedot

Opintojakso suoritetaan normaalikoulussa. Opettajan pedagogisia opintoja täydennyskoulutuksena suorittavien opetusharjoittelu toteutetaan ohjaajan kanssa sovitussa oppilaitoksessa.

Normaalikoulussa tapahtuvaa opetusharjoittelua koskevat tarkemmat käytänteet kuvataan vuosittain laadittavassa harjoittelusuunnitelmassa ja -oppaassa.

Toteutustavat

Pienryhmäopetus: Yksittäis- ja ryhmänohjauksia, oppiaineen erityiskysymykset.
Harjoitukset: Omat harjoitustunnit, opetuksen seuranta, vertaisoppiminen
Itsenäinen työskentely: Harjoitustuntien suunnittelu ja valmistelu, itsearviointi, raportointi ja palaute.

Arviointi

Hyväksytty/hylätty. Oppimisen ja osaamisen kehittymisen arviointia toteutetaan harjoitustuntien ja ohjauksen yhteydessä, myös vertais- ja itsearvioinnin avulla.

Arviointiperusteet

Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on läsnäolo vaaditussa määrässä pienryhmäopetusta, harjoitusten täysimääräinen suorittaminen, raportointi sekä opintojakson tavoitteiden täyttyminen. Suoritusta on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu tai opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.

 – – – – – – – – – – – –

Toteutus Tampereen yliopiston normaalikoulussa 2024–2025

Harjoitustunnit 13 t 

Muut harjoitukset 22 t 

  • Opetuksen seuranta 17 t
  • Vertaisoppiminen 5 t
    • Osallistuminen yhteisiin suunnittelu- ja/tai palautekeskusteluihin 
    • Omien opetus- ja oppimiskokemusten analysointi vertaisryhmässä 

Ryhmänohjaukset ja oppiaineen erityiskysymykset 31 t 

  • Kaikille yhteiset ryhmänohjaukset 
  • Aineryhmäkohtaiset ryhmänohjaukset ja oppiainekohtainen toiminta 

Muut tehtävät ja itsenäinen työskentely 69 t 

  • Harjoitustuntien suunnittelu, valmistelu, ohjaus ja palautteet 
  • Dokumentointi 

Yhteensä: 135 t 


Kuvassa on neljä oppilasta pöydän ääressä koulun aulassa välitunnilla. Taustalla on suuri ikkuna, josta näkyy talvinen metsikkö.
Kuvassa on poika pelaamassa pingistä koulun aulassa välitunnilla.
Kuvassa on joukko oppilaita koulun aulassa välitunnilla. Istuvien oppilaiden taustalla on oppilaiden tekemä suuri puuta kuvaava taideteos.
Kuvassa kuvataiteen tunnilta on oppilaita pöydän ääressä aloittelemassa rakentelutehtävää.